Luin kirjasta, että yhden miehen isä oli työskennellyt (sotien jälkeen?) Skånessa hiilikaivoksessa. Onko Ruotsissa kivihiilivarantoja ja kaivoksia?

Kysytty

Luin kirjasta, että yhden miehen isä oli työskennellyt (sotien jälkeen?) Skånessa hiilikaivoksessa. Onko Ruotsissa kivihiilivarantoja ja kaivoksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruotsissa on ollut hyvin vähän hiilikaivostoimintaa, mitä olisi tarvittu muun muassa metalliteollisuudessa. Ruotsissa onkin historian saatossa käytetty paljon puuhiiltä.

Kuitenkin hiilikaivostoimintaa on aiempina vuosikymmeninä harjoitettu Skånen alueella Helsingborgin kaupungin kupeessa. Englanninkielinen Wikipedia tietää myös kertoa, että Helsingborgin vieressä sijaitsevassa Höganäsin kunnan alueelta löydettiin hiiltä ja aloitettiin kaivostoiminta vuonna 1797. Toiminta loppui kuitenkin 1960-luvulla.

http://en.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gan%C3%A4s