Luin juuri Donna Tarttin Jumalat juhlivat öisin ja rakastuin syvästi. Mahtaako samantyylisiä kirjoja olla lisää suomeksi?

Kysytty

Luin juuri Donna Tarttin Jumalat juhlivat öisin ja rakastuin syvästi. Mahtaako samantyylisiä kirjoja olla lisää suomeksi. Tiedän, että englanninkielisessä kirjallisuudessa tämä genre tunnetaan nimellä dark academia, mutta haluaisin mielummin lukea suomeksi.

Vastaus

Vastattu

Kiva kun vinkkasit genren englanninkielisen nimen. Löysin sillä lista suosituista Dark academia kirjoista https://www.goodreads.com/shelf/show/dark-academia

Kirjailijoiden teoksia on muutamia suomennettu:

Marisha Pessl: Yönäytös (elokuvallisesti etenevä kirja sijoittuu myös elokuvan maailmaan)

Eleanor Catton: Harjoitukset (katsaus nuorten taideopiskelijoiden kyyniseen maailmaan)

Joanne Harris: Herrasmiehiä ja huijareita (Poikakoulun menneisyydestä nousee murhaava kostaja)

Libba Bray: Kauhun ja kauneuden valtakunta (Kauhuromantiikkaa sisäoppilaitoksessa)

Evelyn Waugh: Mennyt maailma : kapteeni Charles Ryderin hengelliset ja maalliset muistelmat (Aatelisperheen elämän charmia ja dekadenssia)

Helmet-haulla jännityskirjallisuus ja oppilaitokset löytyy lisäksi

John Grisham: Lainlukijat (lakimiesopiskelijat opintolainakurimuksessa)

P. D. James: Valepotilas (Murhaaja valloillaan sairaanhoitaja opiskelijoiden parissa)

Harlan Coben: Loukussa (Pedofiilin metsästystä, koulukiusaamista ja syyllisyyttä)

Helmet-haulla psykologinen jännityskirjallisuus ja opiselijat löytyy lisäksi 22 kirjaa suomeksi esim. Kaj Korkea-aho: Paha kirja  https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__S%28psykologinen%20j%C3%A4nnityskirjallisuus%29%20%28opiskelijat%29__Ff%3Afacetmediatype%3A1%3A1%3AKirja%3A%3A__Ff%3Afacetlanguages%3Afin%3Afin%3Asuomi%3A%3A__Orightresult__U__X0?lang=fin&suite=cobalt