Luin jostakin, että ihminen tarvii unta yhtä paljon kesällä ja talvella..Rohkenen hiukan epäillä...Olen itse jo lähellä 60 vuotta ja "tutkinut" asiaa kymmenien…

Kysytty

Luin jostakin, että ihminen tarvii unta yhtä paljon kesällä ja talvella..Rohkenen hiukan epäillä...Olen itse jo lähellä 60 vuotta ja "tutkinut" asiaa kymmenien vuosien ajan. Kyllä minä ainakin kesällä herään paljon aikaisemmin kuin talvella ja yöuneni on jopa pari tuntia lyhyempi kuin pimeänä talvena ja nukkumaan. Onko tämä vain opittua, vai tarvitseeko ihminen vähemmän unta kesän valossa. Asun täällä Pohjolassa, jossa valoisaa on usean kuukauden ajan kesällä läpi vuorokauden.,

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä esitetylle huomiolle koetun unentarpeen vähenemisestä valoisana aikana voi löytää selityksen esimerkiksi valon ja unen terveysvaikutuksia perusteellisesti tutkineen Timo Partosen kirjasta Lisää unta : kiireen lyhyt historia (Duodecim, 2014). Valo tahdistaa elimistömme sisäisen vuorokauden maapallon pyörimisliikkeestä johtuvaan ulkoiseen vuorokauteen. Päivän pituus antaa tahdin sisäisen kellomme toiminnalle ja säätelee vireystilaamme - sarastus ja valo virkistävät, hämärä ja pimeys väsyttävät. Partonen kuitenkin muistuttaa, että riittävä uni on ihmisen perustarve - vuorokauden 24 tunnista aikuisen olisi nukuttava keskimäärin kolmasosa, oli sitten kesä tai talvi.