Luin joskus liikennelehdestä aivan asiantuntijan palstalta, että lentolupakirjan omistava saa ajaa autoa vaikka ei omistaisi auton-ajokorttia. Tämän luin…

Kysytty

Luin joskus liikennelehdestä aivan asiantuntijan palstalta, että lentolupakirjan omistava saa ajaa autoa vaikka ei omistaisi auton-ajokorttia. Tämän luin joskus kymmeniä vuosia sitten. Kerrottiin että jos tosiaan jollain ei satu olemaan autokorttia ja saa lentolupakirjan säännöt sallii myös autolla-ajon. Muutosta oltiin kyllä jo harkitsemassa.
Milloinhan tämä sääntö on ollut käytössä?
Kysyin jo kerran Enska Itkoselta mutta hän ei halunnut tarkemmin tutkia asiaa.Kertoi vaan että ei lentolupakirjalla saa ajaa autoa.
Artikkelin luin tosiaan kauan sitten aivan liikennelehdestä.

Kiitos vastauksesta etukäteen. Toivon asiaan selvyyttä.

Ja saan näpäyttää Enskaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Katsoin, mitä, mitä lait ja asetukset ovat sanoneet oikeudesta ajaa autoa Suomen itsenäistymisestä 1917 lähtien. Venäjän vallan aikaisilla säädöksillä ei liene väliä, kun itse lentäminenkin yleistyi vasta 1920-luvulla.

Ensimmäinen löytämäni säädös, jossa ajo-oikeus määritellään, oli ”Asetus automobiililiikenteestä” vuodelta 1922. Asetuksen 11 §:ssä sanotaan: ”Automobiilia ei saa kuljettaa muu kuin se, jonka poliisiviranomainen on hyväksynyt ja joka on samalta viranomaiselta saanut n. s. ajokortin. --- Automobiilinkuljettajaksi hyväksyttäköön ainoastaan henkilö, joka katsastusmiehen antamalla todistuksella on osoittanut olevansa täysin perehtynyt automobiilin rakenteeseen, hoitoon ja ohjaukseen, on vähintään 18 vuoden ikäinen ja tunnettu raittiiksi elämässään, säännölliseksi ja luotettavaksi, omaa hyvän näkö- ja kuuloaistin eikä sairasta sellaista tautia tai vikaa, joka tekee hänet sopimattomaksi kuljettajan toimeen”.

Vuonna 1926 annettiin ”Asetus moottoriajoneuvoliikenteestä”. Tässäkin asetuksessa ajokortti sanotaan pakolliseksi. Kuljettajatutkintoa koskevat vaatimukset ovat vain terävöityneet. Ajokortin saamiseksi kuljettajakokelaan on osoitettava tuntevansa ”riittävästi, tai milloin on kysymys ammattimaisesta ajosta, täydellisesti moottoriajoneuvon rakenteen sekä moottoriajoneuvoliikenteestä annetut ja yleiset liikennemääräykset …” (38 §).

Jatkossa ajo-oikeus määritellään ”Autoasetuksessa” vuodelta 1948 ja sitten ”Ajokorttiasetuksessa” vuodelta 1972. Tarkistin säädökset ja niiden muutokset vuoteen 1980 asti. Kaikissa säädöksissä mainitaan ajokortin pakollisuus, ja ajokortin saamisen edellytykset määritellään säädös säädökseltä yhä perusteellisemmin.

Sota-aikana sääntöjä hiukan höllennettiin. Löysin mm. poikkeussäädöksen, jonka mukaan 17-vuotiaat saivat tilapäisesti oikeuden suorittaa ajokortin. Mutta lentäjistä en löytänyt mainintaa.

Mysteeri ei siis ratkennut. Totta puhuen, kun lukee noita ankaria lakitekstejä, tuntuu vaikealta uskoa, että joku ammattikunta olisi vapaa niiden noudattamisesta.