Luin joskus 2010-luvun alkupuolella dystooppiseen tulevaisuuteen sijoittuvaa nuortenkirjasarjaa - kirjoja oli ainakin kaksi, luultavasti kolmekin. Olen aika…

Kysytty

Luin joskus 2010-luvun alkupuolella dystooppiseen tulevaisuuteen sijoittuvaa nuortenkirjasarjaa - kirjoja oli ainakin kaksi, luultavasti kolmekin. Olen aika varma että kirjailija oli suomalainen, ainakin hahmojen nimet olivat pääosin suomalaisia, tyyliltään luontoaiheisia, esim. Routa. Päähenkilö oli nuori nainen, jolla oli joko erityiskyky tai joka oli muuten vaan kyvykäs ”kultakauden” eli 2000-luvun ”muinaisen” teknologian kanssa. Pääantagonisti oli naisen adoptio-veli. Syntyvyyden säätely taisi kotenkin liittyä kirjan yhteiskuntaan. Juonta muistan enää vain haparasti, keskeinen suuri juonikuvio oli perinteisen dystopia-sarjan henkeen vastatintaliike antagonistista hallintoa (veljeä?) vastaan. Osaisitteko tämän perusteella arvata tai kertoa, mistä kirjasta / sarjasta voisi olla kyse? Kiitos!

Vastaus

Vastattu

Kirjasarja on Anne Leinosen ja Eija Lappalaisen Routasisarukset.

Routasisarukset. WSOY 2011

Hiekkasotilaat. WSOY 2012

Konejumalat. WSOY 2013

2300-luvulle sijoittuvassa kirjasarjassa päähenkilö Utulla on kyky ymmärtää muinaisia koneita. Hän lähtee etsimään Marras-nimistä veljeään, joka on paennut suojatusta kotilaaksosta dystooppiseen Eurooppaan.