Luin joskin 4 vuotta sitten kirjaa ollessani 10v mutta se oli liian pitkä. Kirjassa esiintyi tyttö, joka oli orpo ja asui koulun asuntolassa. Hän sai tehtävän…

Kysytty

Luin joskin 4 vuotta sitten kirjaa ollessani 10v mutta se oli liian pitkä. Kirjassa esiintyi tyttö, joka oli orpo ja asui koulun asuntolassa. Hän sai tehtävän etsiä joku avain ja alkoi etsiä sitä jonkun 16v pojan kanssa joka oli hyvä koulussa. Myös tytön isoisä oli hukassa. Tietäisittekö mikä tämä teos voisi olla, koska haluaisin lukea sen nyt?

Vastaus

Vastattu

Voisiko kirja olla Kress, Adrienne: Kätketty ovi (2018, Löytöretkeilijät -sarjan ensimmäinen osa)?

Tässä kirjassa:

”sarjan päähenkilö on 12-vuotias akateemisen perheen Sebastian apulaisenaan 11-vuotias orpo ja yksinäinen Evie-tyttö. Sebastian joutuu tapahtumien pyörteisiin keskellä kotikaupunkiaan. Vauhdikas juoni vie kaksikon mm. kaupungin yliopistolle ja eläintarhaan mutta keskeisenä tapahtumapaikkana on Löytöretkeilijöiden seuran toimisto. Talo muodostuu aikamoiseksi huvipuiston ja pakohuonepelin risteymäksi. Talosta löytyy lasilattia, köysitikkaita, kasvi- ja eläinkokoelmia, teknisiä vempeleitä, kerroksesta toiseen vievä liukumäki, omituisia koulutettuja eläimiä, salaovia ja keskellä taloa kasvava suuri puu. Sebastianin ja Evien tehtäväksi muodostuu eräänlaisen avaimen etsintä. Avain liittyy löytöretkiin, löytöretkeilijöihin ja heidän löytöihinsä sekä kirjassa esiin tuleviin arvoituksiin.”