Luin että Mary Shelley kirjoitti klassikkoromaanin, Frankensteinin kavereiden järjestämään kilpailuun että kuka kirjoitta pelottavimman tarinan. Onko mitään…

Kysytty

Luin että Mary Shelley kirjoitti klassikkoromaanin, Frankensteinin kavereiden järjestämään kilpailuun että kuka kirjoitta pelottavimman tarinan. Onko mitään tietoa "muista osanottajista"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mary Shelleyn klassikkoromaanille alkusysäyksen antoi kesällä 1816 Genevejärven rannalle kesänviettoon kokoontuneen brittiseurueen saksasta ranskaksi käännettyjen kummitusjuttujen parissa viettämä aika, joka innoitti lordi Byronia ehdottamaan, että heistä kukin kirjoittaisi oman kauhutarinansa. Runoilijan itsensä lisäksi paikalla ehdotusta kuulemassa olivat Shelleyn pariskunta, Maryn sisarpuoli Jane Clairmont sekä Byronin sihteeri ja henkilääkäri John Polidori.

Mary Shelley on itse kuvannut tapahtumia Frankensteinin vuoden 1831 laitokseen kirjoittamassaan esipuheessa. "Aivan ilmeisesti Mary tässä esipuheessa muuntelee jälkikäteen todellisuutta ja esittää itsensä haluamassaan valossa", huomauttaa Merete Mazzarella Shelley-kirjassaan Sielun pimeä puoli. Mary esimerkiksi "retusoi" pois sisarpuolensa ja antaa ymmärtää, että kaksi mieskirjailijaa kyllästyivät ennen kuin saivat mitään valmista aikaan: Byron riipusti jotain kuolevasta löytöretkeilijästä, Shelley aloitti kertomuksen omasta nuoruudestaan ja Polidori juuttui surkeaan kyhäelmään "pääkallonaisesta", joka oli muuttunut vampyyriksi rangaistukseksi siitä, että oli kurkkinut avaimenreiästä.

Tosiasiassa Byron sai aikaan myös lyhyen vampyyriaiheisen fragmentin, ja tämän Byronin esittämän tarinan pohjalta John Polidori sitten kirjoitti myöhemmin suosituksi tulleen vampyyrikirjallisuuden uranuurtajan, romaanin The vampyre, joka julkaistiin suomeksi nimellä Vampyyri vuonna 2005.

Lähteet:
Mary Shelley, Introduction http://www.gutenberg.org/files/42324/42324-h/42324-h.htm
Kevin Jackson, The haunted summer of 1816  https://www.prospectmagazine.co.uk/arts-and-books/sumer-1816-frankenstein-shelley-byron-villa-diodati
Paavo Lehtonen, Jälkisanat. - Mary Shelley, Frankenstein : uusi Prometheus
Merete Mazzarella, Sielun pimeä puoli : Mary Shelley ja Frankenstein
Christopher Frayling, Saatteeksi. - John Polidori, Vampyyri