Luin eräästä kirjasta lauseen: "muistitoimintojen toiminnanohjauksellisia vaikeuksia", enkä vain ymmärrä mitä se tarkoittaa.

Kysytty

Luin eräästä kirjasta lauseen: "muistitoimintojen toiminnanohjauksellisia vaikeuksia", enkä vain ymmärrä mitä se tarkoittaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toiminnanohjaus on neuropsykologian termi. Se tarkoittaa niitä taitoja ja kykyjä, joita ihminen tarvitsee tavoitteelliseen toimintaan. Kyseessä on laaja käsite, jonka ajatellaan koostuvan useista eri toiminnoista, kuten aloitekyvystä, toiminnan suunnittelusta, joustavasta toiminnan muuttamisesta tilanteen mukaan, virheiden havaitsemisesta ja niiden korjaamisesta, työmuistista sekä myös tunnereaktioiden säätelystä ja käyttäytymisen kontrollista.

Tehokas toiminnanohjaus edellyttää monien eri aivoalueiden yhteistoimintaa, ja siksi se on myös altis häiriöille. Niitä voivat aiheuttaa erilaiset neurologiset tai psykiatriset sairaudet sekä kehityshäiriöt.

Toiminnanohjauksen häiriöt voivat vaikuttaa moniin kognitiivisiin toimintoihin, kuten muistiin, tarkkaavuuteen tai kielellisiin ja visuaalisiin toimintoihin. Muistin kohdalla vaikutus lyhytkestoiseen työmuistiin voi tarkoittaa vaikeuksia muistaa asioita lyhyenkin aikaa ja toiminnan keskeytymisen seurauksena unohtaa, mitä oli tekemässä.
Pitkäkestoisen muistin kohdalla muististrategioiden käyttäminen on
vaikeaa ja muistin organisointikyky heikkoa, jolloin mieleen painaminen ja palauttaminen vaikeutuu.

Lähteet ja lisätietoa:

Vilkki, Juhani ja Saunamäki, Tiia. "Toiminnanohjauksen häiriöt." Teoksessa Jehkonen, M., Saunamäki, T., Paavola, L. & Vilkki, J.(toim), Kliininen neuropsykologia (2015): 73-85.

Aikakauskirja Duodecim: http://www.duodecimlehti.fi/lehti/2000/9/duo91495

Terveyskylä.fi-sivusto: https://www.terveyskyla.fi/aivotalo/neuropsykologia/toiminnanohjaus/tie…