Luin äskettäin Leo Tolstoin Sota ja rauha -teoksen. Haluaisin toteuttaa seuraavan mieleen tulleen idean: Sota ja Rauha loppuu ajallisesti 1800-luvun…

Kysytty

Luin äskettäin Leo Tolstoin Sota ja rauha -teoksen.
Haluaisin toteuttaa seuraavan mieleen tulleen idean:
Sota ja Rauha loppuu ajallisesti 1800-luvun alkuvuosikymmenille. Mitkä venäläiset teokset voisivat muodostaa ajallisen jatkumon tuolta ajalta meidän päiviimme? Siis sarja teoksia eri kirjailijoilta, jotka kattaisivat kaikki vuosikymmenet 2000 luvulle saakka. Kenties sarja auttaisi ymmärtämään nykyisen Venäjän ja venäläisyyden juuria.
Venäläisen kirjallisuuden "bestsellerit" olen jo aiemmin lukenut, joten erityisesti kiinnostaisivat vähemmälle huomiolle jääneet teokset. Niistäkin voinee löytää mestariteoksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin mahdollisia teoksia. Kaikkien teosten tapahtumia ei tosin voi tarkkaan paikantaa juuri jollekin tietylle vuosikymmenelle, mutta summittainen ajallinen jatkumo teoksista muodostuu. Gribojedov, Aleksandr: Viisauden haitta (Gore ot uma: näytelmä), Puskin, Aleksandr: Jevgeni Onegin, Gogol, Nikolai: Iltoja maatilalla Dikankan lähistöllä, Nevan valtakatu, Päällysviitta, Nenä, Mielipuolen päiväkirja, Muotokuva, Reviisori, Kuolleet sielut; Lermontov, Mihail: Aikamme sankari; Herzen, Aleksandr: Kuka on syyllinen? (Kto vinovat?), Nekrasov, Nikolai: Ehoa kenen elo on (Komu na Rusi zit horoso); Gontsarov, Ivan: Oblomov, Tavallinen juttu; Turgenjev, Ivan: Metsämiehen muistelmia, Isät ja lapset, Aateliskoti, Aattona, savua; Dostojevski, Fedor: Köyhää väkeä, Kaksoisolento, Valkeat yöt, Muistelmia kuolleesta talosta; Kellariloukko; Tsernysevski, Nikolai: Mitä on tehtävä?; Tolstoi, Leo: Anna Karenina, Hadzi Murat; Leskov, Nikolai: Kertomuksia Venäjältä, Mtsenskin kihlakunnan Lady Macbeth, Tuomiokirkon alttaripalvelijat, Lumottu vaeltaja; Belyi, Andrei: Peterburg; Mandelstam, Osip: Egyptiläinen postimerkki, Ajan kohina; Tsehov, Anton: Sahalin, Turha voitto, Kohtaus metsästysretkellä; Bunin, Ivan: Arsenjevin elämä, Valitut kertomukset; Gorki, Maksim: Äiti, Lapsuuteni, Maailmalla, Nuoruuteni yliopistot, Pohjalla, Artamonovien tarina, Klim Samginin elämä, Foma Gordejev; Andrejev, Leonid: Kuningas nälkä, Punaista naurua, Seitsemän hirtetyn tarina; Majakovski, Vladimir: Vladimir Iljitsh Lenin; Babel, Isaak: Punainen ratsuväki, Odessalaisia; Solohov, Mihail: Hiljaa virtaa Don, Aron raivaajat; Zamjatin, Jevgeni: Me, Ihmisten kalastaja; Fedin, Konstantin: Ensimmäiset ilot, Unohtumaton kesä, Leirinuotio, Kaupunkeja ja vuosia; Ehrenburg, Ilja: Ihmisiä, vuosia, elämää, Suojasää, Venäjä sodassa, Paustovski, Konstantin: Kertomus elämästä 1-6, Pasternak, Boris: Tohtori Zivago; Solzenitsyn, Aleksandr: Ivan Denisovitsin päivä, Vankileirien saaristo; Grossman, Vasili: Elämä ja kohtalo. Runoilijoista voisi vielä mainita Anna Ahmatovan ja Marina Tsvetajevan, joiden runoja on jonkin verran suomennettu. Neuvostoajan kirjallisuutta on ilmestynyt sarjassa "Neuvostokirjallisuutta", löytyvät HelMet-tietokannasta hakemalla sanahakua käyttäen ja kirjoittamalla hakulaatikkoon neuvostokirjallisuutta. Uudempaa venäläistä kaunokirjallisuutta voi hakea HelMet-tietokannasta kirjoittamalla sanahaku-laatikkoon venäjä romaanit ja valitsemalla kieleksi suomen.