Luin äskettäin kirjan "Linnoituskaupunki Helsinki - Viapori 1721 - 1808", jossa kerrottiin mm. kauppias Johan Sederholmista. Muistan hämärästi selanneeni…

Kysytty

Luin äskettäin kirjan "Linnoituskaupunki Helsinki - Viapori 1721 - 1808", jossa kerrottiin mm. kauppias Johan Sederholmista. Muistan hämärästi selanneeni kuvitettua kirjaa, jossa esiteltiin Sederholmin taloa ja sen historiaa; mahtaisiko löytyä? Muutenkin olisin kiinnostunut lukemaan rokokoo-/kustavilaisajan kaupunkiporvariston elämästä Suomessa (ei romaaneja, vaan elämäkertoja, tutkimuksia ym.), saisinko muutaman lukuvinkin?

Vastaus

Vastattu

Sederholmin talosta on pieni artikkeli kirjassa Tiikerinmetsäjän koti ja muita tarinoita (Liisa Lauerma, 2000). Tuon ajan porvariston elämää kuvataan mm. seuraavissa kirjoissa:

Aalto, Seppo: Kauppiaita ja laivanvarustajia: helsinkiläisten elämä Ruotsin aikana 1550-1809 (2016)

Parland-von Essen, Jessica: Ammatti, avioliitto ja arvostus: helsinkiläinen eliitti 1740-1820 (2010)

Pohjanmaan porvariston vuosisata 1750-1850 : asuminen ja elämänmuoto (2013)

Pohjanmaan porvariston vuosisata 1800 : sivistyksen verkostot (2018)