Luettavaa Ranskan vallankumouksesta

Kysytty

Luin äsken Eric Vuillardin kirjan "14. heinäkuuta" ja innostuin Ranskan vallankumouksesta. Kiinnostaisi lukea lisää vallankumousajasta ja siitä miten ihmiset elivät muutoksen keskellä ja miksi kaikki lopulta hyvistä aikeista huolimatta päättyi verisesti ja huonosti; mieluiten ns. ensikäden tietoja: kirjeitä, muistelmia, päiväkirjoja jne. Löytyisikö vinkkejä kirjoista (ei tylsää, kuivaa polittisista historiaa eikä fiktiivisiä romaaneja!) suomen kielellä?

Vastaus

Vastattu

Ranskan suurta vallankumousta käsittelevää kirjallisuutta on suomennettu melko niukasti, enkä onnistunut löytämään aikalaisten suomeksi julkaistuja kirjekokoelmia tai päiväkirjoja. Muistelmateoksista kiinnostava voisi olla François René de Chateaubriandin Muistoja haudan takaa (Faros, 2006). Karsten Alnæsin neliosainen Euroopan historia -teossarja kertoo maanosan vaiheista elävästi ja myös tavallisten ihmisten näkökulmasta. Sen toinen osa Kiihkon aika : 1600-1800 (Otava, 2005) käsittelee myös Ranskan vallankumousta.

Muuta kirjallisuutta:

Friedell, Egon: Uuden ajan kulttuurihistoria, osa 2 (6. painos WSOY, 1989)

Lupa tappaa? : sodankäynnin ja sotien oikeuttamisen pitkä historia (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2019)

Manfred, Albert: Roberspierre (Progress, 1989)

Moksnes, Aslaug: Barrikadinaisia : kahdeksan esseetä naisten taistelusta Ranskan vallankumouksen aikana (Kansan sivistystyön liitto, 1989)

Ranskan vallankumous : vuodesta 1774 vuoteen 1812 (Valitut Palat, 2000)

0 ääntä

Kommentit

Octave Aubryn klassikkoteos Ranskan suuri vallankumous (WSOY 1962) on myös yhä ehdottomasti lukemisen arvoinen. Tieteellisenä tutkimuksena varmasti osin jo vanhentunut (1. osa ilmestyi Ranskassa 1942 ja 2. osa 1946), mutta erittäin hyvin kirjoitettu, runsaasti kuvitettu ja melkoinen lukupaketti 1200 sivullaan.