Luin artikkelin, joka kertoi miehestä, joka elää lähes täysin ilman rahaa. Kiinnostuin hieman aiheesta ja kysyisinkin yleisesti,…

Kysytty

Luin artikkelin, joka kertoi miehestä, joka elää lähes täysin ilman rahaa. Kiinnostuin hieman aiheesta ja kysyisinkin yleisesti, että olisiko tiedossa kirjoja, jotka kertovat ihmisistä, jotka elävät ilman rahaa ?

Esimerkiksi henkilöistä, jotka ovat päättäneet hylätä elämän markkinatalouden ehdoilla ja - ryhtyä täysin omavaraiseksi. Tai esimerkiksi kirjoja ekologisista kylistä, joissa eletään omavaraisuusperiaatteella.

Myös askeettinen elämäntapa, joka ei liity uskontoon kiinnostaisi minua kirjallisuuden muodossa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-verkkokirjastosta löytyivät hakusanoilla ekologisuus, elämäntapa ja omavaraisuus mm. seuraavat teokset (lainaukset ovat kirjojen esittelyteksteistä):

Ekovuosi Manhattanilla / Colin Beavan (2010). ”Syyllisyydentunteinen Colin Beavan päätti vaimonsa ja pienen lapsensa kanssa elää vuoden ympäristölle mahdollisimman vähän rasittavaa elämää keskellä New Yorkia.”

Elämämme perusteista / Lasse Nordlund, Maria Dorff (2009). ”Kirjoituksessaan Lasse Nordlund havainnoi ja pohtii omavaraista elämää. Hän on asunut yli kymmenen vuotta rahatalouden ulkopuolella viljellen ja keräillen ravintonsa ja valmistaen itse vaatteensa alusta asti, kylvämällä pellavansiemenet ja rakentamalla rukin.”

Erakot : omintakeisten suomalaisten elämäntarinoita / Milla Peltonen. ”Erakot kertoo yhteiskunnan "ulkopuolelle" vetäytyneistä yksineläjistä. Se tutustuttaa lukijansa omintakeisiin persooniin pohjoisen erämaissa, korpien kätköissä, kaukaisilla saarilla ja vuorilla, peräkylillä ja kaupunkien reunamilla.”

Irti oravanpyörästä / Kaarina Davis (2010). ”Kuinka luovuin työpaikastani, muutin mummonmökkiin ja tulin onnelliseksi.”

Miten elää ilman rahaa / Tomi Astikainen (2015). ”Kirjailija Tomi Astikainen kokeili rahatonta elämää neljän vuoden ajan, ja kyllä se on mahdollista! Niksejä on joka lähtöön. Kannattaako niin tehdä tai onko siinä mitään järkeä?”

Walden: elämää metsässä / Henry Thoreau. ”Vuonna 1845 Henry Thoreau ryhtyi kuuluisaan kokeiluunsa: hän muutti Walden-järven rannalle keskelle metsää, omin käsin rakentamaansa vaatimattomaan mökkiin. Hän halusi selvittää, miten elää yksinkertaisimmin ja aidoimmin.”

Unelma omavaraisuudesta / Maria Österåker (2016). ”Voisiko töitä tehdä vähemmän ja omaa aikaa viettää enemmän? Pystyykö viisihenkinen perhe pärjäämään viidellä eurolla päivässä? Voiko ruoan hankkia muualtakin kuin kaupasta?”

Unelmien ekokylät : kurkistuksia suomalaiseen ekoyhteisöasumiseen / Kirsi Haapamatti ja Suvi Elo (2015). ”Unelmien ekokylät on ensimmäinen suomalaisista ekoyhteisöistä kirjoitettu teos. Teos on tarkoitettu kaikille yhteisöllisestä ja ekologisesta elämästä kiinnostuneille. Kirjassa annetaan vinkkejä myös oman arjen muuttamisesta ympäristöystävällisemmäksi ja yhteisöllisemmäksi.”

Englanninkielisiä teoksia:

Garden Cottage Diaries / Fiona Houston (2009). “For a full year, Fiona Houston recreated the lifestyle of her Peebleshire ancestor, living in a basic one-roomed cottage on her own resources, as a challenge to compare it with today's diet and lifestyle.”

Man who quit money / Mark Sundeen (2012). “An account of how one man learned to live, sanely and happily, without earning, receiving, or spending a single cent. Suelo doesn't pay taxes, or accept food stamps or welfare. He lives in caves in the Utah canyonlands, forages wild foods and gourmet discards. He no longer even carries an I.D.”

The Moneyless man / Mark Boyle (2010). “Imagine living for an entire year without money. Former businessman Mark Boyle did just that and here is his extraordinary and compelling story.”

The way home : tales from a life without technology / Mark Boyle (2019)

Lisäksi kannattaa katsoa Petri Luukkaisen dokumenttielokuva Tavarataivas : tarina miehestä joka luopui kaikesta ja sai enemmän (2014).

Teoksia voit varata Helmet-verkkokirjastosta osoitteessa https://www.helmet.fi/fi-FI.