Luin 1990-luvun alussa yläasteikäisenä romaanin, joka jäi mieleen vaikka nimi tai kirjoittaja unohtuivat. Kyseessä oli todennäköisesti suomalaisen kirjoittajan…

Kysytty

Luin 1990-luvun alussa yläasteikäisenä romaanin, joka jäi mieleen vaikka nimi tai kirjoittaja unohtuivat. Kyseessä oli todennäköisesti suomalaisen kirjoittajan scifi-henkinen romaani. Miespuolinen päähenkilö työskenteli mainonnan, markkinoinnin tai muotoilun parissa ja kirjassa liikuttiin myös Israelissa tai muualla Lähi-idässä. Mieleeni on jäänyt kirjan synkkä, ehkä jopa dystooppinen ja päihdehuuruinen tunnelma. Todennäköisimmin kirja on julkaistu välillä 1980-1995, mutta en voi sulkea 70-lukuakaan pois. Mistähän teoksesta tai kirjailijasta saattaisi olla kysymys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka kirjan yksityiskohdat eivät ehkä aivan täysin täsmääkään kysymyksessä esitettyjen muistikuvien kanssa, ehdottaisin Jalavan scifi-sarjassa vuonna 1989 julkaistua Kari Nenosen romaania Messias. Kirjan tarina alkaa Italiasta, mutta sen Torinon käärinliinaan ja Jeesuksen kloonaamiseen liittyvä juoni kuljettaa lukijan ennen pitkää Israeliinkin. Messiaan päähenkilö on lehtimies Johannes Korpi, joka romaanin aikana siirtyy suuren lääketehtaan tiedotuspäälliköksi.