Luen tässä Suomen Urheilulehteä vuodelta 1919. Otsikolla "Talvikisain urheiluvälisenäyttelyn suksiosasto" kerrotaan näyttelyn arvosteluperusteista. Suksipuun…

Kysytty

Luen tässä Suomen Urheilulehteä vuodelta 1919. Otsikolla "Talvikisain urheiluvälisenäyttelyn suksiosasto" kerrotaan näyttelyn arvosteluperusteista. Suksipuun valintaan liittyvässä kohdassa c) mainitaan sana kylespuu. Mitähän se mahtaa tarkoittaa? Sitä eivät mainitse "alan raamattujen suksisanastoissa" Itkonen (1957), Sandberg (1891), Nikkilä 1966) eikä Turunen (2015). Hiihtoon liittyy useita tuttuja s-kirjaimeen päättyviä sanoja kuten olas, päläs, janhus, haavus, kinos ja , nietos. Kylys on uusi tuttavuus liki sadan vuoden takaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen etymologisessa sanakirjassa (1955) selitetään sanan kylki kohdalla myös kyljes (kyles) ’koivussa olevan huolaimen reuna’ ym. Sana huolain ’(tav. pitkänomainen) kolo, syvennys kasvavan puun kyljessä (reunat korkeammalla)’ . Nykysuomen sanakirjasta (1978) löytyy myös sana kyljes ’puun kuoressa olevan vioittuman ympärille ja päälle kasvanut uusi puukudos’