Luen parhaillaan kirjaa suomalaisista ns. suomalaismetsissä. Ruotsiin ja Norjaan muutti aikoinaan tuhansia / kymmeniätuhansia suomalaisia Savosta ja muualtakin…

Kysytty

Luen parhaillaan kirjaa suomalaisista ns. suomalaismetsissä. Ruotsiin ja Norjaan muutti aikoinaan tuhansia / kymmeniätuhansia suomalaisia Savosta ja muualtakin. Olisin kiinnostunut tietämään lähteneiden sukunimiä. Saan dna-tutkimuksen tehneenä kaukaisia geenisukulaisia Ruotsin alueelta, joten kiinnostaa onko omaa sukuakin sinne muuttanut. Onko sellaista sukunimilistaa olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen sukututkimusseuran aikakauskirja Genoksessa on Kari Tarkiaisen artikkeli metsäsuomalaisista. Siinä kerrotaan mm. kirjailija ja Helsingin yliopiston suomen kielen lehtori C. A. Gottlundin 1800-luvulla tekemästä metsäsuomalaisten sukunimikartoituksesta, jota säilytetään kansallisarkistossa. Artikkelin mukaan nimiä on selvitetty tämän jälkeenkin. Artikkeli on luettavissa alla olevasta linkistä:

https://www.genealogia.fi/genos-old/68/68_98.htm