Luen Anthony Powellin kirjaa Kasvatuksen nimissä (Otava 1982), suomentanut Jarkko Laine. Onko tämä kirja avainromaani? Sivulla 194 kerrotaan opiskelijoiden…

Kysytty

Luen Anthony Powellin kirjaa Kasvatuksen nimissä (Otava 1982), suomentanut Jarkko Laine. Onko tämä kirja avainromaani? Sivulla 194 kerrotaan opiskelijoiden illanvietosta: "Heitä oli muuan surullinen suomalainen, nimeltään - sikäli kuin alkuunkaan sain selvää - Vaalkiipaa" ... Onko tämä herra Valkeapää oikeastaan runoilija P. Mustapää? (Valkeapäästä kerrotaan kirjan muutamalla sivulla s. 194 - .) Viettikö Martti Haavio aikaa Britanniassa 1920-luvulla?? (asia ei selviä Wikipedia-artikkelista "Martti Haavio"). (Powellin kirja kuvaa Britannian 1920-lukua).

Vastaus

Vastattu

Haavion 20-lukua koskevista muistelmista en löytänyt mainintaa oleskelusta Britanniassa, eikä vihjeitä tämän suuntaisesta matkailusta osunut silmiini myöskään hänen julkaistuista kirjeistään tai päiväkirjoistaan.

Anthony Powellin 12-osaista romaanisarjaa Tanssi ajan pyörteissä ei pidetä avainromaanina - olkoonkin, että suurin osa kirjoissa esiintyvistä henkilöhahmoista perustuu tavalla tai toisella Powellin tuntemiin ihmisiin. Useimmat Powellin romaanihenkilöt ovat yhdistelmiä useista todellisista henkilöistä, ja kukin todellinen henkilö on saattanut lainata piirteitään usealle fiktiiviselle hahmolle. "Jos joku kelpaa 'hahmoksi', hänessä on luultavasti aineksia puoleen tusinaan henkilöhahmoon", on Powell itse todennut.

Sitä, perustuuko "Vaalkiipaa" johonkin tiettyyn henkilöön vai onko hän enemmänkin jonkinlainen yhteenveto Powellin kohtaamista suomalaisista, on käytettävissä olevien lähteiden perusteella vaikea sanoa. Kasvatuksen nimissä -kirjassa vilahtavan suomalaishahmon on voinut inspiroida joku Powellin opiskeluaikoinaan Britanniassa kohtaama suomalaisopiskelija tai sitten tämä on voinut saada alkunsa Powellin omilla Suomen-vierailuilla. Powellin sotilasisä oli 20-luvulla maassamme Suomen brittiläisen sotilasvaltuuskunnan tehtävissä, ja tästä syystä tuleva kirjailija vietti kaksi yliopistoaikojen lomistaan Suomessa.

Lähteet:
Anthony Powell, To keep the ball rolling : the memoirs of Anthony Powell
Miriam Gross, An almost English life : literary, and not so literary recollections
Charles McGrath, How Anthony Powell wrote his twelve-volume masterpiece
Martti Haavio, Nuoruusvuodet : kronikka vuosilta 1906-1924
Martti Haavio & Elsa Enäjärvi, Kahden : Martti Haavion ja Elsa Enäjärven päiväkirjat ja kirjeet 1920-1927