Löytyyköhän seuraavista Erich Frommin lausumista (lainausmerkkien välissä) julkaistua suomennosta: Erich Fromm, the social psychologist and psychoanalyst,…

Kysytty

Hei!

Löytyyköhän seuraavista Erich Frommin lausumista (lainausmerkkien välissä) julkaistua suomennosta:

Erich Fromm, the social psychologist and psychoanalyst, observed that modern man is “freed from the bonds of pre-individualistic society” that had previously limited him.

According to Fromm’s analysis, modern man is “anxious and tempted to surrender his freedom to dictators of all kinds, or to lose it by transforming himself into a small cog in the machine, well fed, well clothed, yet not a free man but an automaton.”

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäinen Fromm-sitaatti on kirjan Escape from Freedom (1941) esipuheesta. Markku Lahtelan suomennoksessa Vaarallinen vapaus (Kirjayhtymä, 1962) Fromm kirjoittaa näin: "Tämän kirjan teesinä on, että nykyinen ihminen, joka on vapautunut niistä esiyksilöllisen yhteiskunnan siteistä, jotka samanaikaisesti soivat hänelle turvan ja rajoittivat häntä, -- "

Jälkimmäinen sitaatti on Frommin samaisen kirjan vuoden 1965 laitokseen kirjoittamasta uudesta esipuheesta eikä se sisälly Lahtelan muutamaa vuotta aikaisemmin julkaistuun suomenkieliseen käännökseen. Vaarallisesta vapaudesta kyllä julkaistiin 1976 uusi painos nimellä Pako vapaudesta, mutta kirjastotietokannoista en kuitenkaan löytänyt mainintaa siitä, että tämä olisi täydennetty painos, joten se lienee  - nimeä lukuunottamatta -  sisällöltään yhtenevä ensimmäisen painoksen kanssa eikä myöskään sisällä tuota uutta esipuhetta. Ikävä kyllä en saanut Pakoa vapaudesta käsiini, jotta olisin voinut varmistaa asian.