Löytyyköhän kirjoja, joissa käsiteltäisiin eläkkeelle jäneen ihmisen masennusta? Kiitos jo etukäteen.

Kysytty

Hei,Löytyyköhän kirjoja, joissa käsiteltäisiin eläkkeelle jäneen ihmisen masennusta? Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oletuksena on, että kysyjä tarkoittaa normaalissa vanhuuseläkeiässä tapahtuvaa eläköitymistä eikä työkyvyttömyys- tai varhaiseläkettä.

Nimenomaan eläkkeelle siirtymisen aiheuttamasta masennuksesta ei löydy kokonaisia kirjoja. Masennuksesta yleensä löytyy monia hyviä kirjoja:
Banks, Ian: Mies ja terveys. Karisto 2000
Furman, Ben: Jossakin on ilo : tietoa ja toivoa masennuksesta kärsiville ja heidän läheisilleen. Lyhytterapia-instituutti, 2000
Vartiovaara, Ilkka: Kaksi kelloa. Otava 2000
Seligman, Martin E. P.: Optimistin käsikirja. Otava 1999
Kohorttierot 65-69-vuotiaiden henkilöiden toimintakyvyssä, terveydessä ja harrastustoiminnoissa--havaintoja Ikivihreät-projektin kohorttivertailututkimuksesta vuosilta 1988 ja 1996. Kansaneläkelaitos 1999 [kohortti = ikäluokka]

Ikääntymisestä ja vanhuudesta on paljon kirjoja, useissa mainitaan myös eläkkeelle jääminen:
Muuttuva vanhuus. Gaudeamus 1994 (sisältää luvun Työ ja eläkkeelle siirtyminen)
Stoppard, Miriam: Yli 50: hyvä ikä. Somerset 1988. (sisältää luvun Eläkkeelle siirtyminen, vaikuttaa monipuolisimmalta)
Vanhenemisen taide. Atena 1997. (sisältää luvun Työstä eläkkeelle)

Vanhuuden depressiosta yleensä:
Heikkinen, Riitta-Liisa: Iäkkäiden depressiomaisema. Kirjayhtymä 1998
Vanhuusiän masennus. Suomen itsenäisyyden juhlarahasto 1992

Joensuun kaupunginkirjasto on laatinut listan ikääntymistä ja eläkeikää käsittelevästä kirjallisuudesta. Lista on Internetissä osoitteessa http://www.jns.fi/palvelut/kirjasto/vpension.htm