Löytyyköhän jostakin tietoa latvialaisista /riikalaisista posliinitehtaista tai latvialaisesta ja venäläisestä/neuvostolittolaisesta posliinista yleensä? Mitä…

Kysytty

Löytyyköhän jostakin tietoa latvialaisista /riikalaisista posliinitehtaista tai latvialaisesta ja venäläisestä/neuvostolittolaisesta posliinista yleensä? Mitä tehtaita, millaista tuotantoa, millaisia leimoja? Keräilläänkö sitä? 1900- luvulta lähinnä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen aineistotietokanta Helmetistä http://www.helmet.fi löytyy muutama teos, joiden aiheena on venäläinen posliini. Teoksia voi hakea käyttämällä hakutapaa sanahaku ja antamalla hakusanoiksi posliini Venäjä. Näin löytyvät seuraavat teokset: Tsaiju : venäläisen teen tarina = the story of Russian tea, Tampere : [Jyväskylä] : Tampereen museot, Keski-Suomen museo, 1996; Agarkova, Galina: 250 years of Lomonosov Porcelain Manufacture St. Petersburg : 1744-1994, Desertina : Lomonosov Porcelain Manufacture, cop. 1994; Hyvönen, Heikki: Venäläistä posliinia : Vera Saarelan kokoelma, Suomen kansallismuseo = Russian porcelain : Collection Vera Saarela, the National Museum of Finland, Hki : Vera Saarelan säätiö, 1982 ja Russian applied art : eighteenth to early twentieth century, Leningrad : Aurora Arts, 1976. Hakusanoilla posliini Latvia Helmetistä ei löydy viitteitä. Haettaessa hakusanoilla posliini historia, löytyy mm. teokset Bacci, Mina: European porcelain, London : Hamlyn, cop. 1969 ja Savolainen, Jorma: Vanhaa posliinia, Porvoo : Hki : Juva : WSOY, 1989. Kun Helmet-aineistohaussa löytyneen teoksen nimeä klikkaa hiirellä, saa ruudulle tarkemmat tiedot teoksesta, kuten sisältöä kuvailevat asiasanat ja saatavuustiedot (=missä kirjastoissa kyseistä teosta on ja onko se lainassa vai hyllyssä). Helsingin yliopiston kirjaston tietokannasta Helkasta löytyy haettaessa hakusanoilla Latvia, posliini, historia latviankielinen teos Konstants, Z.: Rigas porcelans un fajanss, Riga: Zinatne 1984. Teosta on ainakin Museoviraston kirjastossa. Myös venäläisestä posliinista Helkasta löytyy useampia teoksia, useat kyllä venäjänkielisiä. Tässä pari muunkielistä: Savolainen, Jorma K.: Vanhaa venäläistä posliinia, Helsinki 1992; Porcelain in Russia: 18th-19th centuries: the Gardner factory, St.Petersburg: State Russian Museum: Palace Editions, 2003; Russisches und sowjetisches Porzellan im Umbruch 1895-1935: mit einem Überblick über die heutige Produktion der Leningrader Lomonossow Porzellanmanufaktur, Karlsruhe: Badisches Landesmuseum, 1991; Bowater, Marina: Adventures in imperial Russian porcelain. Teoksia on Museoviraston kirjastossa.