Löytyykö uinnin historiasta kertovaa kirjallisuutta?

Kysytty

Löytyykö uinnin historiasta kertovaa kirjallisuutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Uinnin historiaa löytyy esimerkiksi eri uintiseurojen historiikeista, historiikit kertovat suomalaisen uinnin historiasta. Historiikkeja voi hakea Fennicasta, Suomen kansallisbibliografiasta, asiasanalla: uinti
Fennica osoitteessa: http://fennica.linneanet.fi/
Kokoelma sijaitsee Helsingin Yliopiston kirjastossa, pääkaupunkiseudun ulkopuolelle kokoelmasta saa kaukolainoja omaan lähikirjastoon, jossa tehdään haku, ja tarkastetaan että kirjat ovat lainattavia kappaleita.

Yleisistä hakuteoksista löytyy uinnin historiaa, tietosanakirja: Otavan Suuri Ensyklopedia, osa 10 (1981, sivu 7474, kertoo historiasta näin (suora lainaus:
"Uimataito kuuluu ihmisen ikivanhoihin taitoihin, sillä jo antiikin aikana harrastettiin rinta- ja selkäuintia. Uinti oli kuitenkin 1800-luvulle asti lähinnä kylpemistä ja virkistäytymistä; ensimmäiset varsinaiset uintikilpailut järjestettiin Lontoossa 1837. 1800-luvun kilpailuissa uitiin lähes yksinomaan rinta- tai kylkiuintia. Nopeimpana uintitapana tunnettiin ns. trudgeon-tyyli, jonka John Trudgen oli oppinut Etelä-Amerikan intiaaneilta, ja jonka hän toi Englantiin 1873.
Australialaiset uimarit omaksuivat Tyynenmeren saarten alkuasukkailta kroolin (engl. crawl ryömiä) ja tekivät tämän nopeimman uintitavan 1900-luvun vaihteessa tunnetuksi myös Englannissa. Etelä- ja Pohjois-Amerikan sekä Tyynenmeren alkuasukkaat lienevät käyttäneet vuosisatojen ajan kroolia muistuttavaa uintitapaa.
Uinnissa kilpailtiin heti ensimmäisissä olympiakisoissa Ateenassa 1896, jolloin lajina oli vapaauinti. Selkäuinti oli ensimmäisen kerran olympiakisojen ohjelmassa Pariisissa 1900 ja rintauinti Saint Lousissa 1904. Naisuimarit kelpuutettiin olympiakisoihin Tukholmassa 1912."

Kirjassa Urheilun sääntö- ja kunto-opas, osa 2 kerrotaan:" Suomen ensimmäinen uimaseura perustettiin 1880, Suomen Uimaliitto aloitti toimintansa 1906, jolloin järjestettiin myös ensimmäiset SM-kilpailut"

Lisätietoja uinnin historiasta voi kysyä urheilukirjallisuuteen erikoistuneesta Suomen Urheilukirjastosta, yhteystiedot osoitteessa http://www.stadion.fi/URHEILUMUSEO/kirjasto/kirjasto.html