Löytyykö tutkimusta aiheesta, että kuinka monella yliopisto-opiskelijalla ainakin yksi vanhemmista on korkeakoulutettu. Entä kuinka monta prosenttia yliopisto…

Kysytty

Löytyykö tutkimusta aiheesta, että kuinka monella yliopisto-opiskelijalla ainakin yksi vanhemmista on korkeakoulutettu. Entä kuinka monta prosenttia yliopisto-opiskelijoista tulee suoraan ammattikoulusta, eli ei esimerkiksi lukion tai ammattikorkean kautta?

Vastaus

Vastattu

Eurostudent-tutkimuksessa selvitettiin esimerkiksi "nuorten korkeakoulutukseen pääsyä, korkeakouluopiskelun olosuhteita, opiskelijoiden ajankäyttöä ja toimeentuloa sekä kansainvälisten opiskelijoiden integroitumista Suomeen". Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisusarjassa (https://minedu.fi/raportit-ja-tutkimukset) on julkaistu lukuisia kyselyn tuloksia pohtivia artikkeleita.

EUROSTUDENT VI –tutkimuksen keskeiset tulokset –raportissa (http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80534/okm37.pdf) todetaan seuraavaa (s. 25):

”Korkeakouluopiskelijoista joka viidennen (20 %) vanhemmista ainakin toisella on ylempi korkeakoulututkinto yliopistosta. Opiskelijoiden vanhemmista 29 prosentilla on enintään ylioppilastutkinto tai ammatillinen tutkinto. Ulkomaalaisten opiskelijoiden vanhemmista 29 prosentilla ainakin toisella on ylempi korkeakoulututkinto yliopistosta. Yliopisto-opiskelijoista 38 prosentilla ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoista 21 prosentilla ainakin toisella vanhemmalla on ylempi korkeakoulututkinto tai lisensiaatin tai tohtorin tutkinto.”

Samaisessa julkaisusarjassa ilmestyneessä Ei-ylioppilastaustaiset korkeakouluopiskelijat –raportissa (http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80047/OKM_28_…) todetaan (s. 23), että ”[y]liopistossa opiskelevissa ylivoimainen enemmistö on ylioppilastaustaisia, ja ei-ylioppilastaustaisten (pelkän ammatillisen oppilaitoksen käyneiden sekä korkeakoulutettujen ei-ylioppilaiden) osuus on yhteensä 7 %”. Pelkän ammatillisen tutkinnon suorittaneita on raportin mukaan 2,5 prosenttia yliopisto-opiskelijoista.

Muita aihetta sivuavia lähteitä ovat esimerkiksi seuraavat:

Miina Keski-Petäjä ja Mika Witting pohtivat vanhempien koulutuksen vaikutusta lasten koulutusvalintoihin:

https://www.tilastokeskus.fi/tietotrendit/artikkelit/2016/vanhempien-koulutus-vaikuttaa-lasten-valintoihin/

Hanna Nori tutki väitöskirjassaan muun muassa yliopistoon hakeneiden taustaa:

https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/67040/AnnalesC309Nori.pdf?sequence=1&isAllowed=y