Löytyykö tutkimusartikkeleita aiheesta demiseksuaalisuus, tai kirjoja, joissa aihetta käsitellään?

Kysytty

Löytyykö tietokirjoja, kaunokirjallisuutta tai artikkeleita, joissa käsitellään demiseksuaalisuutta? Sekä suomen- että englanninkielinen aineisto käy. Lyhyesti määriteltynä demiseksuaali tarvitsee kokonaisvaltaisen tunnesiteen kiinnostuakseen seksistä. Kirjastojen asiasanoihin termi ei nähtävästi ole vielä ehtinyt. Minua kiinnostavat parisuhteen ja erityisesti sen muodostumisen haasteet demiseksuaalin ja tavallisen heteron välillä, joten myös romaaneja aiheesta lukisin mielelläni. Englanninkielinen Goodreads.com-sivuston Demisexual Books -listaus (jonka sain googlehaulla demisexual novel) sisältää etupäässä nuorille kirjoitettuja romaaneja, joita niitäkään ei näytä pahemmin löytyvän kirjastoista. Googlehaku termillä demiseksuaali antaa muutamia oivallisia lehtiartikkeleita, jotka käyvät hyvänä johdatuksena aiheeseen. Toiveenani on löytää lisää ja syvemmälle menevää aineistoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tampereen kaupunginkirjaston kokoelmassa demiseksuaalisuutta käsitellään ainakin Meg-John Barkerin kirjassa How to understand your sexuality : a practical guide for exploring who you are, joka on saatavilla e-kirjana OverDrive-palvelussa.

Tutkimistani tietokannoista löytämissäni lehtikirjoituksissa lähinnä vain lyhyesti määriteltiin, mitä demiseksuaalisuus on. Varsinaisia tutkimuksia aiheesta ei vastaani tullut. Kaiken kaikkiaan aiheesta näyttää löytyvän hyvin vähän aineistoa – ainakin sellaista, jossa käytetään tätä nimenomaista termiä.

Ainakin jollain tavalla aihetta lähestyvää tai ainakin sivuavaa materiaalia voisi löytyä sellaisista seksuaalisuutta käsittelevistä kirjoista, joissa pääpaino on vakiintuneessa parisuhteessa ja tunne-elämässä.

Myös joissain sellaisissa teoksissa, joissa on aiheena aseksuaalisuus, näkyy käsiteltävän myös demiseksuaalisuutta. Tampereelta tällaisista löytyy Julie Sondra Deckerin The invisible orientation : an introduction to asexuality.

Hyvä verkkotiedonlähde on Demisexuality Resource Center, joka on julkaissut aiheesta kirjankin (All about demisexuality). Se tarjoaa sivuillaan monipuolisen linkkilistan aihetta käsitteleviin englanninkielisiin artikkeleihin.