Löytyykö Traktorin korjauskirjaa Massey - Ferguson 35 tai 135 Tai Volvo 430 ? vm. 1960-1980

Kysytty

Löytyykö Traktorin korjauskirjaa Massey - Ferguson 35 tai 135
Tai Volvo 430 ?
vm. 1960-1980

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Massey Fergusonista on olemassa korjauskirja, joka on ilmestynyt vuonna 1990: Massey Ferguson shop manual.

Aikaisemmin on etätietopalvelussa kysytty Massey Ferguson 130 korjausopasta. Tässä vastauksessa oli netistä löytynyt englanninkielinen käsikirja
http://lisalizard.orconhosting.net.nz/fergie/manuals.html . Etsimällä netistä löytyi muitakin käsikirjoja, joista osa tosin oli kaupallisia.
Traktoreiden teknisiä tietoja http://www.konedata.net/Traktorit/traktorit.htm .

Seuraavissa vanhemmissa teoksissa käsitellään traktoreiden korjausta:
- Hemmi, Jaakko: Dieseltraktori, 1963. Tämän teoksen traktoriluettelossa on mainittu Massey-Ferguson 25, 35 ja 65.
- Hemmi, Jaakko: Traktorit : niiden rakewnne, toiminta, käyttö ja huolto, 1956.
- Reinikainen, A: Traktorikirja, 1954.
- Autotekniikan käsikirja : traktorit, työkoneet ja maatalouskoneet, 1982.

Olli Ojaselta on ilmestynyt kirjasarja:
Traktorit 1970-luvulla. Osassa 3 on esitelty Massey ja Massey Ferguson.

Oulun kaupunginkirjastossa (verkkokirjasto Intro https://oukasrv6.ouka.fi/Intro?formid=find2&sesid=1236934946 ) on olemassa esim. ruotsinkielinen:
Wetterblad: Traktorlära, 1984 sekä traktoreiden entistämistä käsitteleviä kirjoja
- Yost: How to rebuild and restore farm tractor engines, 2000
- Pripps: How to restore your farm tractor, 2004