Löytyykö tietoa ruotsalaisen säveltäjän Alice Tegner elämästä Suomessa Juvalla? Onko hän ollut siellä kotiopettajana? Entä hänen yhteytensä kirjailijaan Edith…

Kysytty

Hei! Löytyykö tietoa ruotsalaisen säveltäjän Alice Tegner elämästä Suomessa Juvalla? Onko hän ollut siellä kotiopettajana? Entä hänen yhteytensä kirjailijaan Edith Polon, joka suomensi Tegnerin lastenlauluja? Edith Polon oli naimisissa Nokian Gummitehtaan perustajan Edvard Polonin kanssa ja asui siis Nokialla 1930-luvulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alice Tegnér (1864-1943), o.s. Sandström, on ollut kotiopettajana Grotenfeltin suvun omistamassa Järvikylän kartanossa Joroisilla syksystä 1883 seuraavaan kesään asti.

Edit (tai Edith) Polón (1869-1915), o.s. Ahnger, ei ole asunut Nokialla 1930-luvulla, sillä hän kuoli jo vuonna 1915. Hän oli naimisissa Eduard Polónin kanssa vuodesta 1891 kuolemaansa asti.

Löytämistäni artikkelilähteistä ei ilmene, että Alice ja Edit olisivat tavanneet tai tunteneet toisensa tai että heillä olisi ollut mitään erityistä yhteyttä toisiinsa. Kumpikin oli kiinnostunut musiikista ja kasvatustyöstä. Tosin lyhyissä artikkeleissa asioita ei käsitellä perusteellisesti, joten yksityiskohtaisempaa tietoa voisi löytyä esimerkiksi elämäkerrasta. Edit Polónista on olemassa Salme Setälän kirjanen ”Edit Polón 1863 [?] 1915 päiväkirjansa valossa” ([Esperanto-säätiö], 1972). Alice Tegnéristä löytyy tietoa esimerkiksi seuraavista ruotsinkielisistä kirjoista:

Alice Tegnér : musikskapare (toimittaja Gudrun Tegnér; Bo Ejeby Förlag, 2014)

Palmborg, Stina: Alice Tegnér (Natur och kultur, 1945)

Reimers, Lennart: Alice Tegnérs barnvisor (Edition Reimers, 1983)

Lähteitä:

Finna-hakupalvelu:

https://finna.fi/

Edit Polónin muistokirjoitus:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/936832?page=2

Digi.kansalliskirjasto.fi, Valkonauha, 01.04.1915. Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

Edit Polónin muistokirjoitus:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/907563?page=6

Digi.kansalliskirjasto.fi, Naisten ääni, 27.03.1915. Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

Magda Bergquist von Mirbach: Alice Tegnér 75-vuotias:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/899727?page=9

Digi.kansalliskirjasto.fi, Suomen nainen, 01.03.1939. Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

Alice Tegnér 70 år den 12 mars:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/739993?page=12

Digi.kansalliskirjasto.fi, Astra, 01.03.1934. Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

2 ääntä

Kommentit

Suurkiitos nopeasta palvelusta ja mielenkiintoisista lähdetiedoista, joita omin avuin amatööritutkijana en olisi osannut etsikään!
'Kysy kirjastonhoitajalta'-palvelu on ihan huippua; toivottavasti tätä palvelua ei meiltä säästösyistä viedä pois!
Kiitos Lea Tastula! YT. Maija Salo