Löytyykö tietoa? Mistä on peräisin sanonta "Pöyhkeys paistaa viittasi liepeistä". Oletan että kirjallisuudesta... voi toki toisinkin olla.... Kiitos…

Kysytty

Hei, löytyykö tietoa? Mistä on peräisin sanonta "Pöyhkeys paistaa viittasi liepeistä". Oletan että kirjallisuudesta... voi toki toisinkin olla.... Kiitos vastauksesta.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti en löytänyt tietoa sanonnan alkuperästä. Ehkä joku palvelun lukijoista tietää vastauksen?

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Yritin etsiä englanninkielisiä sanontoja ja totesin että "cloak" tuottaa parhaita vastauksia, mutta ihan tuota sanontaa en löytänyt. Sen sijaan löysin eri lähteistä sanontoja, joissa pöyhkeyteen (engl. arrogance, ylimielisyys) viitataan sanomalla että pöyhkeys on viitta, millä ilmeisesti tarkoitetaan piiloutumista pöyhkeyden taakse. Viitan liepeistä loistava pöyhkeys voisi olla tämän idiomin jonkinlainen jatkokehitelmä.