Löytyykö tietoa ennen maataloudessa käytetyistä "hevostyökoneista" (esim. perunannostokone, tukkireki, kyntöaura, äes, kylvökone...)

Kysytty

Löytyykö tietoa ennen maataloudessa käytetyistä
"hevostyökoneista" (esim. perunannostokone, tukkireki, kyntöaura, äes, kylvökone...)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hevoskäyttöisistä maatalouskoneista voi hakea tietoa vanhoista kirjoista hakusanalla ”maatalouskoneet” Suomen kansallisbibliografia Fennicasta http://fennica.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=l… ja Varastokirjastosta http://vaari.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=loc… .
Näin löytyy esim.
Petäjä, J.M. : Nykyaikaiset maatalouskoneet, 1933
Lilja, Simo : Maatalouskoneet Suomessa vuonna 1920, 1924
Arola, Taavi : Maatalouskoneet, 1919
Grotenfelt, Gösta : Nykyaikaiset maanviljelyskoneet ja –työaseet, 1913

Kattava ja seikkaperäinen esitys sisältyy teokseen:
Keksintöjen kirja 9 : Maatalous ja ravintoaineet, 1939

Tähän ei sisälly ajoneuvot, kuten reet. Tukkireestä löytyy hyvin vähän tietoa. Kustaa Vilkunan kirjasessa Vanhat veto- ja ajoneuvot I (1930) käy ilmi, että tukinajossa on käytetty takarekeä ja sittemmin parirekeä. Kulku- ja kuljetusneuvoista löytyy myös kirjoista:
Vuorela, Toivo : Suomalainen kansankulttuuri
Sirelius, U. T. : Suomen kansanomaista kulttuuria