Löytyykö suomenkielisiä rakennusohjeita ruumisarkun valmistamiseen?

Kysytty

Löytyykö suomenkielisiä rakennusohjeita ruumisarkun valmistamiseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin yliopistossa on tehty pro gradu -opinnäyte, joka käsittelee ruumisarkun valmistusta:
Kytömäki, Helena.
Viimeinen leposija : tapaustutkimus verhoillun ruumisarkun ja sen valmistuksen muutoksista vuosien 1947-1969 ja 1988-2003 välillä / Helena Kytömäki. Helsinki : Helsingin yliopisto, 2004. - Pro gradu -työ : Helsingin yliopisto, Kotitalous- ja käsityötieteiden laitos, 2004.

Kirkkohallituksen ohjeet arkun mitoista löytyvät Kirkkohallituksen yleiskirjeestä Nro 37/2005 liitteestä A http://www.evl.fi/kkh/y/kirjeet/2005/2005-37.pdf

Eräs puutyön asiantuntija lähetti kaksi linkkiä videoihin, joissa näytetään, miten ruumisarkku valmistetaan. Ensimmäinen niistä koskee käsityönä valmistettavaa, toisessa näyttää olevan kyse koneellisesta valmistuksesta. Otsikot ovat englanninkielisiä, mutta ensimmäisessä videossa ei ole puhetta,vaan vain taustamusiikkia.

Leverton Bros How to make a Coffin
https://www.youtube.com/watch?v=yIfBOxclhRg

How Coffins/Caskets Are Made
https://www.youtube.com/watch?v=eNQg_P3gjIc

Samalta henkilöltä saatu linkki ekoarkun mitoista

http://www.ekoarkku.fi/honkapuuarkku.php

Monissa kansanopistoissa on pidetty ruumisarkun valmistusta käsitteleviä kursseja. Niiden opettajilta mahdollisesti voisi saada teko-ohjeita.

42 ääntä

Kommentit

Kyllä löytyy 50 sivuinen kirjanen osoitteesta osmo.perala@suomi24.fi. Nyt 10€+pk Julkaistaan 150 sivuisena kesäkuussa 2017: Kustannus Oy Reuna

Nyt niitä saa Oskilta 50 sivuisina (10€) ja 150 sivuisina (25€) Katso osoite edellisestä viestistä.

Onko hyväkirja

Osmo Perälän molemmat kirjat ovat hyviä. Niissä on hyvät kuvat ja ohjeet arkun tekemisestä. Itse tein ensimmäisen arkkuni näiden ohjeiden mukaan, vaikka jonkin verran sovelsinkin materiaalien kanssa. Arkkujen laatusuositukset kannattaa käydä hyvin läpi, niin asiointi mm. krematorion tms kanssa menee helpommin. Se löytyy Suomen Hautaustoiminnan keskusliiton sivuilta.