Löytyykö suomalaista tieteellistä tutkimusta muodin ympäritövaikutuksista tai ekologisesta vaatesuunnittelusta?

Kysytty

Löytyykö suomalaista tieteellistä tutkimusta muodin ympäritövaikutuksista tai ekologisesta vaatesuunnittelusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaatesuunnitteluun ja tekstiilisuunnitteluun liittyvistä ympäristökysymyksistä on tehty jonkin verran tutkimusta Suomessa. Aiheesta on laadittu useita pro gradu -töitä, jotka ovat luettavissa ko. yliopistojen kirjastoissa.
Kaukolainoja toimitetaan - kirjastosta riippuen - joko kopioina tai mikrokortteina. Voit tehdä kaukolainapyynnön esim. Helsingin kaupungin pääkirjaston kautta
www.lib.hel.fi/fi-FI/pasila/yhteystiedot/
Aiheesta on julkaistu myös artikkeleita, enimmäkseen yleistajuisissa aikakauslehdissä.

Kirjallisuutta:

Valkonen, Anne (toim.)
Louhi : pk-yritykset ja tekstiilikuitujen ekologinen tuotekehitys ja tuotteistaminen.
Helsinki : Taideteollinen korkeakoulu, Muoti- ja tekstiilitaiteen osasto, 2000.

Paakkunainen, Riikamaria
Vaatteiden ympäristöhaitat : miten suunnittelija voi vaikuttaa.
Helsinki : Taideteollinen korkeakoulu, 1995.

Suojanen, Ulla
Vihreät tekstiilit : tekstiilien ympäristövaikutuksista.
Helsinki : Yliopistopaino, 1995.

Talvenmaa, Päivi
Tekstiilit ja ympäristö.
Tampere : Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry, cop. 1998.

Yllä mainitut julkaisut ovat lainattavissa Taideteollisen korkeakoulun kirjastosta www.aralis.fi/taik
Alla mainittua voi lukea pääkaupunkiseudulla Kansalliskirjastossa www.lib.helsinki.fi.
Lainattava julkaisu kuuluu mm. Tampereen teknillisen yliopiston kirjaston kokoelmiin.

Kalliala, Eija
Ympäristöindikaattorien ja -indeksin kehittäminen tekstiilituotteille / Eija Kalliala, Päivi Talvenmaa
Tampere : Tampereen teknillinen korkeakoulu, 2001.
(Raportti / Tampereen teknillinen korkeakoulu, kuitumateriaalitekniikan laitos, ISSN 1458-1558 ; 2).

Pro gradu -tutkielmia:

Huotari, Liisi (1999)
EKO pellavafrotee.
Lopputyö : Taideteollinen korkeakoulu, Muoti- ja tekstiilitaiteen osasto.

Nyström, Helene (1996)
Från linum usitatissimum till komponent system.
Lopputyö : Taideteollinen korkeakoulu, Tekstiilitaiteen ja vaatetussuunnittelun osasto.

Saha, Taina (2003)
Ekotehokkuus vaatetussuunnittelussa ja tuotekehityksessä.
Lopputyö : Taideteollinen korkeakoulu, Muotoilun osasto, Vaatetussuunnittelu ja pukutaide.

Tanskanen, Anu (1996)
Puuvillaisen ekotekstiilin tuoteinformaatio.
Pro gradu -tutkielma : Helsingin yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, Käsityönopettajan koulutuslinja.

Virtanen, Annaleena (2004)
Vanhempien kriteerit lastenvaatteiden valinnassa.
Pro gradu -tutkielma : Helsingin yliopisto, Kotitalous- ja käsityötieteiden laitos.

Kivimäki, Satu (2001)
Ekomuotoilua oppimassa.
Pro gradu-työ : Joensuun yliopisto, Savonlinnan opettajankoulutuslaitos. Käsityötieteen jatko-opinnot.

Tervamäki, Susanna (2000)
Kestävä kehitys vaatetussuunnittelussa : teoreettisia lähtökohtia ja luonnoksia lastenvaatemallistoa varten.
Pro gradu-työ : Lapin yliopisto, taiteiden tiedekunta.

Saxén, Elina (1995)
Vihreä markkinointi : esimerkkejä suomalaisten tekstiiliteollisuuden yritysten vihreästä markkinoinnista
Pro gradu -työ : Vaasan yliopisto, markkinoinnin laitos.

Tarkempia tietoja tutkielmista saa ko. kirjastojen kokoelmaluetteloista.
Taideteollinen korkeakoulu https://arsca.linneanet.fi
Helsingin yliopisto https://helka.linneanet.fi
Joensuun yliopisto http://joecat.linneanet.fi
Lapin yliopisto https://hilla.linneanet.fi
Vaasan yliopisto http://tria.linneanet.fi

Lehtiartikkeleita, valikoima:

Hallman, Nenne
Material Connection : onko muotoilu politiikkaa?
Julkaisussa: Muoto. 19 (1999) : nro 2, s. 8-15.

Lindén, Maria
Jakten på ekologiska kläder.
Julkaisussa: Marthabladet.97 (1999) : nro 4, s. 16-18.

Mustonen, Sirpa
Nuorille ekologista, mutta makeeta.
Julkaisussa: Ympäristö. 17 (2003) : nro 8, s. 16-17.

Nousiainen, Pertti
Nykyaikainen tekstiilivärjäys korostaa ympäristönsuojelua.
Julkaisussa: Kemia. 24 (1997) : nro 5, s. 376-380.

Sulkunen, Pekka
Tyyli, hyvinvointi ja ympäristötuho - kulutuksen sosiologian kysymyksiä.
Julkaisussa: Sosiologia. 27 (1990) : nro 2, s. 81-84, 173.

Vallinmäki, Johanna
Luonto, vienti ja työsuojelu samassa paketissa.
Julkaisussa: Työ, terveys, turvallisuus. 1997 : nro 7, s. 26-29.