Löytyykö skotlantilaista kansanmusiikkia? Miel. sellaista, jonka oli tunnettua musiikkia jo keskiajalla skotlannissa n. 1700-luvulla.

Kysytty

Löytyykö skotlantilaista kansanmusiikkia? Miel. sellaista, jonka oli tunnettua musiikkia jo keskiajalla skotlannissa n. 1700-luvulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjastojen tarjontaa kysymästäsi aiheesta voit tutkia tietokannasta http://www.helmet.fi/screens/mainmenu.html valitsemalla etusivulta sanahaun. Kirjoita hakukenttään sanat "kansanmusiikki Skotlanti" (ilman lainausmerkkejä). Pudotusvalikosta voit valita aineistolajin - et kertonut kysymyksessä, haluatko musiikkia äänitteinä, nuotteina vai jossakin muussa muodossa. Vai mahdoitko kysyä vain yleisesti, onko sellaista musiikkia olemassa?

Makuasia lienee, halutaanko keskiaikaisesta musiikista käyttää termiä kansanmusiikki. (Tosin 1700-luku ei kuulu keskiaikaan.) Niinpä voisit kokeilla myös hakusanoja "perinnemusiikki skotlanti". Saat esille suuren määrän äänitteitä ja nuotteja. Jos lisäät yhdeksi hakusanaksi vielä "1700-luku", hakutulos rajoittuu yhteen LP-levyyn, mutta se ei suinkaan tarkoita, että muuta ei kokoelmissa olisi. Kaikkien musiikkijulkaisujen luettelointitietoihin ei vain välttämättä ole merkitty näkyville, miltä ajalta ko. musiikki on, tai aikamäärite on tarkempi kuin pelkkä vuosisata. Tai voit käyttää hakusanoina "keskiaika Skotlanti" ja rajata aineistoksi esim. CD-levyt.

Jos näistä vinkeistä ei ole apua (tai jos ymmärsin kysymyksesi väärin), voit toki lähettää uuden täsmennetyn kysymyksen Kysy kirjastonhoitajalta -palveluun. Kannattaa muuten tutustua myös vaikkapa Sibelius-Akatemian kansanmusiikkilinkistöön ( http://www2.siba.fi/musiikkilinkit/kansanmusiikki.html ). Sitä kautta löytyy myös mm. mielenkiintoinen kelttiläistä musiikkia käsittelevä sivusto http://www.ceolas.org/ceolas.html . Skotlantilainen kansanmusiikkihan on pääasiassa juuri kelttiläistä...

8 ääntä

Kommentit

haluaiosin lisää aikuisten kuvakirjoaj