Löytyykö sellaista kirjaa, jossa käsiteltäisiin jollain tasolla vauvojen / lasten hoitoa ja kenties kasvatustakin eri kulttuureissa ja ehkäpä vielä…

Kysytty

Löytyykö sellaista kirjaa, jossa käsiteltäisiin jollain tasolla vauvojen / lasten hoitoa ja kenties kasvatustakin eri kulttuureissa ja ehkäpä vielä alkukantaisemmissa kulttuureissa (afrikassa, intiaanit, aboriginaalit) ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjoja lapsuudesta eri kulttuureissa on kirjoitettu paljonkin. Löytyneet kirjat ovat kaikki englanninkielisiä. Alla mainitut kirjat ovat kaikki Helsingin yliopiston kirjaston kokoelmissa (https://helka.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=lo…) ja Understanding childhood -teos myös pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoissa. (http://helmet.fi/):

- An introduction to childhood : anthropological perspectives on children’s lives / Heather Montgomery (2009)
- The anthropology of childhood : cherubs, chattel, changelings / David F. Lancy (2008)
- Savage girls and wild boys : a history of feral children / Michael Newton (2003) Helsingin yliopisto
- Younger than yesterday, older than tomorrow : cultural perspectives on contemporary childhood and youth / edited by Marit Anne Hauan and Gry Heggli (2002)
- Children and anthropology : perspectives for the 21st century / edited by Helen B. Schwartzman (2001)
- Bush toys : Aboriginal children play / by Claudia Haagen (1994) hy
- Children of six cultures / Whiting, Beatrice B. (1975)
- Understanding childhood : an interdisciplinary approach / edited by Martin Woodhead and Heather Montgomery (2003)
- Childhood in contemporary cultures / ed. by Margaret Mead and Martha Wolfenstein (1955)