Löytyykö sanomalehti Kalevan uutisista esim. 19.7.1927 juttua Haukiputaan Kurkelansaaressa olleesta tulipalosta.

Kysytty

Löytyykö sanomalehti Kalevan uutisista esim. 19.7.1927 juttua
Haukiputaan Kurkelansaaressa olleesta tulipalosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kalevasta löytyy 20.7.1927 uutinen otsikolla Suuri tulipalo Haukiputaalla: kaksi asuinrakennusta tuhoutunut. Tulipalon kerrotaan syttyneen 18.7.1927 Kurkelansaarella, jossa "kaksi suurenlaista asuinrakennusta paloi perinpohjin ja useita muita rakennuksia oli pahoin uhattuna. Tuli sai alkunsa Matti Mettowaaran ja Sakari Kurkelan yhteisestä asuinrakennuksesta." Ilmeisestikin hellasta lentänyt kipinä sytytti talon.

Palo levisi myös Matti Kurkelan omistamaan asuinrakennukseen, jonka irtaimisto saatiin kuitenkin pelastettua. Rakennusten ja irtaimistojen kerrotaan olleen vakuutettuja Haukiputaan kunnan paloapuyhdistykseltä.