Löytyykö sanoja vanhaan tuutulauluun ”uinu uinu poiju, kaunokainen, tuuti tuuti tuu” jne tai Karjalan kunnailla aidolla karjalan kielellä? Kiitos etukäteen :)

Kysytty

Hei, löytyykö sanoja vanhaan tuutulauluun ”uinu uinu poiju, kaunokainen, tuuti tuuti tuu” jne
tai
Karjalan kunnailla aidolla karjalan kielellä?
Kiitos etukäteen :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Uinu, poijut/poiut kaunokainen, tuuti, tuuti tuu!” alkaa ”Kasakan kehtolaulu”. Se perustuu venäläiseen kansanlauluun ”Spi mladenets moi prekrasnyi”. Nuotissa Sonninen, Ahti: ”Laulan ja soitan : koulun musiikkikirja oppikouluja varten” (Otava, 1962, 4. painos, s. 261) tämän suomenkielisen sanoituksen tekijäksi on merkitty R. R. Ryynänen. Kaikissa lähteissä sanoittajaa ei ole mainittu. Laulun sanat löytyvät myös seuraavista nuoteista: ”Perinnemaisemia lauluin” (Kalevi Heikkinen, 2006) ja ”Laulajan kirja” (toimittanut Aapeli Vuoristo, Otava).

”Karjalan kunnailla” -laulun karjalankielinen nimi on ”Karjalan kumbuzil” (tai joskus myös ”Karjalan kumbusil”). Laulu alkaa: ”Jo Karjalan kumbuzil puut kukitah”. Alkuperäinen sanoitus on Valter Juvan ja karjalankieliset sanat on tehnyt ilmeisesti Iivo Härkönen, vaikka hänen nimeään ei kaikissa lähteissä mainita. Karjalankieliset sanat löytyvät esimerkiksi nuoteista ”Seesjärven laulu : kokoelma itäkarjalaisia lauluja” (Paateneen Valistustoimisto, 1943) ja ”Nuoret laulajat : kansanopistojen laulukirja” (toimittanut Vilho Ryymin, Musiikki Fazer, 1972, 2. painos). Eri julkaisuissa sanoituksissa on eroja. Esimerkiksi Wilho Siukosen nuotissa ”Nuorten laulukirja ja koululaisen musiikkitieto” (Otava, 1953) ja nuotissa ”Kansanopiston laulukirja : nuottipainos” (Otava, 1947, 8. uudistettu painos) käytetään ”ja”-sanaa, kun taas aiemmin mainituissa nuoteissa käytetään sen sijasta sanoja ”da” ja ”dai”. Sanat voivat olla jotain erityistä murretta (esim. nuotissa ”Rajakarjalaisia kuorolauluja Salmin ja Suojärven murteella”, jonka on toimittanut Simo Härkönen, Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiö, 1991) tai sitten sanat on vain kirjoitettu vähän eri tavalla eri lähteissä.