Löytyykö painettuna kirjana (tai netistä) norjan (bokmål ja nynorsk), tanskan, pohjoissaamen, islannin, grönlannin ja fäärin frekvenssisanakirjaa? Mistä näitä…

Kysytty

Löytyykö painettuna kirjana (tai netistä) norjan (bokmål ja nynorsk), tanskan, pohjoissaamen, islannin, grönlannin ja fäärin frekvenssisanakirjaa? Mistä näitä saa? Mikä on uusin saatavilla oleva ruotsin frekvenssisanakirja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Finna.fi:stä löytyvät seuraavat:
tanskan kieli
Dansk frekvensordbog : baseret på danske romaner, ugeblade og aviser 1987-1990( toim. Bergenholtz, Henning)
löytyy Helsingistä Kaisa-talon kirjastosta ja Kansalliskirjastosta (kumpaakaan ei lainata kotilainaan), myös yliopiston kirjastoissa saatavilla: Jyväskylä, Åbo Akademi, Tampereen yliopisto.
islannin kieli
Frequency dictionary Icelandic = Íslensk tíðniorðabók (toimittajat Quasthoff, Uwe; Fiedler, Sabine; Hallsteinsdóttir, Erla) 2012. Kaisa-talon kirjasto.
Grönlannin kielen sanakirjoja löytyy, mutta ei frekvenssisanakirjaa. Samoin on norjan, fäärin ja saamen kanssa, tosin sanakirjat näyttäisivät olevan yleissaamea.

Finna.fi:sta löytyvä tuorein ruotsin kielen frekvenssisanakirja on Nusvensk frekvensordbok : baserad på tidningstext = Frequency dictionary of present-day Swedish : based on newspaper material. Tekijä Allén, Sture. Almqvist & Wiksell 1980.

Ruotsin kansalliskirjaston yhteisluettelosta Libris.se http://libris.kb.se/ löytyy myös Frekvensordbok över svenska elevtexter / Kent Larsson, Carin Anderson och Valentina Rosén Larsson, Kent (författare) Rosén, Valentina (författare) Anderson, Carin (författare) Uppsala : FUMS och UDCL, 1985

Samasta luettelosta löytyy myös 2 norjalaista frekvenssisanakirjaa
Norsk frekvensordbok : de 10000 vanligste ord fra norske aviser /
Heggstad, Kolbjørn (författare) ISBN 82-00-06398-4 Bergen : Univ.-forl., 1982.
Nynorsk frekvensordbok : dei vanlegaste orda i skriftleg nynorsk : henta frå aviser, sakprosa og romanar, 1978-84 / redigert av Per Vestbøstad ISBN 82-419-0024-4Bergen : Alma mater, cop. 1989

Myös Ruotsista löytyy sanakirjoja fäärin, grönlannin ja saamen kielella, mutta ei frekvenssisanakirjoja. Myöskään tanskalaisten kirjastojen luettelosta (bibliotek.dk/) en löytänyt fäärin kielen ja grönlannin kielen frekvenssisanakirjoja. Enkä Norjan Kansalliskirjaston luettelosta (http://www.nb.no/) muuta kuin edellä mainitsin.

Voisit kääntyä vielä esim. Helsingin yliopiston Pohjoismaisten kielten laitoksen puoleen, siellä voitaisiin osata neuvoa näiden harvinaisempien kielten osalta,http://www.helsinki.fi/sup/pohjoismaisetkielet/index.html. Saamen kielen asioissa voisi saada apua myös Rovaniemen kaupunginkirjaston yhteydessä toimivasta Saamelaisesta erikoiskirjastosta, https://www.rovaniemi.fi/fi/Palvelut/Kirjasto/Lappi-ja-saamelaiset/Saam… .

En löytänyt näitä taikka vastaavia e-kirjoina tai netistä avoimesti. Mikäli haluat tilata kaukolainaan kirjallisuutta, sinun tulee kääntyä lähikirjastosi puoleen ja kysyä, miten asia sitä kautta hoituu.