Löytyykö mitään tietoa siitä, että Aleksei Apostol olisi tehnyt itse viuluja tai kenen tekemiä viuluja apostol myi helsingissä olevassa liikkeessään?

Kysytty

Löytyykö mitään tietoa siitä, että Aleksei Apostol olisi tehnyt itse viuluja tai kenen tekemiä viuluja apostol myi helsingissä olevassa liikkeessään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käyttämissäni lähteissä ei mainita, että Alexei Apostol olisi itse rakentanut viuluja. Niissä ei myöskään mainita, kenen rakentamia viuluja hänen liikkeessään myytiin.
Kylkirauta-lehden artikkelissa (2006, nro 2, s. 26-27) Alexei Apostol : Suomen ensimmäinen ylikapellimestari Matti Orlamo kertoo Apostolin elämäntarinan. Tämä artikkeli löytyy myös verkosta (http://www.kadettikunta.fi/pdf/Kylkirauta206.pdf).
Rauno Niemisen kirjassa Soitinrakentajia Suomesta (Suomen kotiteollisuusmuseo, 1995, 19 s.) Alexei Apostolista kerrotaan puhallinsoittimien yhteydessä, s. 9: "Alexei Apostol (1866-1927) perusti Helsinkiin torvisoitintehtaan vuonna 1903 ja pianotehdas Apollon 1919... Apostolin tehtaalla rakennettiin torvet kokonaan itse." Samassa kirjassa kerrotaan myös soitintuonnista (s. 11: "Kun Suomessa ei voitu rakentaa tarpeellisia soittimia, niitä tuotiin ulkomailta.") ja viulunrakennuksesta (s. 13-14), mutta yhteyttä Apostolin ja viulunrakennuksen välille ei löydy.