Löytyykö mitään kirjaa nokkahuilulla soittamisesta, missä konkreettisesti näytetään miten soitetaan?

Kysytty

Löytyykö mitään kirjaa nokkahuilulla soittamisesta, missä konkreettisesti näytetään miten soitetaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nokkahuilulle löytyy runsaasti erilaista opintoaineistoa, joissa on usein näytetty esimerkiksi sormitukset selvästi ja konkreettisestikin kuvin. Tosin suomenkielellä konkreettisimmin asiaa käsittelevät teokset on tarkoitettu lapsille esim.

Fazerin julkaisema Alpo Luimulan Nokkahuilutie : alkeiskoulu ryhmäopetukseen

Edellenkin voi suositella myös Fabian Dahlströmin nokkahuilukouluja Sopraanonokkahuilukoulu ja sitä vähemmän konkreettinen alttonokkahuilukoulu Flauto dolce.

Hyvä sarja aloittelijalle on Egil Cederlöfin Me soitamme nokkahuilua. Siinä on erikseen osat sopraano/tenorinokkahuilulle ja alttonokkahuilulle.

Jos musiikin teoria kaipaa kertausta, niin Päivi Paulin-Hämäläisen Pieni puhaltaja -tehtävävihkonen on ihan aikuisellekin sopivaa luettavaa.

Tietokannoista voi hakea opetusaineistoa nokkahuilulle esim. asiasanoin soitonoppaat ja nokkahuilu ja/tai luokalla 78.8107.

Verkosta löytyvää materiaalia voi tutkailla esim. Makupalat.fi:stä, https://www.makupalat.fi/fi/k/all/hae?f%5B0%5D=field_asiasanat%3A78037