Otsikko
Löytyykö mistään tietoa muiden kuin ylioppilaiden suorittamista yliopistotutkinnoista?

Kysytty

Hei! Löytyykö mistään tietoa muiden kuin ylioppilaiden suorittamista yliopistotutkinnoista? Erityisesti kiinnostaisi, kuinka monta ei-valkolakkista tohtoria Suomessa on.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoja yliopistotutkinnon suorittaneista aiemman koulutuksen mukaan löytyy Opetushallinnon tietopalvelu Vipusesta: https://vipunen.fi/fi-fi/yliopisto/Sivut/Aiempi-ja-my%C3%B6hempi-koulutus.aspx. Tohtorintutkintojen osalta tieto löytyy parhaiten tästä taulukosta valitsemalla suodattimeen ”Koulutusaste, taso 2” tohtorintutkinto. Valitettavasti aikasarja yltää vain 2010-luvun alkuun.

Lisäksi on syytä huomioida, että viime vuosina tohtorintutkinnon suorittaneista reilu viidesosa on ollut ulkomaan kansalaisia, ja luonnollisestikaan heistä läheskään kaikilla ei suomalaista ylioppilastutkintoa ole. Edellä mainituissa Vipusen taulukoissa tietoa kansalaisuudesta ei valitettavasti ole käytettävissä.

0 ääntä

Kommentit

Kelpaisiko kauppakorkeakoulun tai teknillisen korkeakoulun tutkinto? Ne olivat hyvän aikaa siitä erikoiset yliopistotasoiset oppilaitokset, että niihin saattoi päästä suorittamatta ylioppilastutkintoa tai edes käymättä lukiota, alan ammattikoulutuksen eri portaiden kautta.