Löytyykö mistään kommentaariteosta vuoden 1926 asunto-osakeyhtiö laista?

Kysytty

Löytyykö mistään kommentaariteosta vuoden 1926 asunto-osakeyhtiö laista?

Vastaus

Vastattu

Eduskunnan kirjastojen kokoelmista voi hakea aineistoa Selma-verkkopalvelumme avulla, esimerkiksi asunto-osakeyhtiöt -asiasanan avulla: https://eduskunnankirjasto.finna.fi/Search/Results?lookfor=%22asunto-osakeyhti%C3%B6t%22&type=Subject&hiddenFilters%5B%5D=building%3A0%2FEKK%2F. Kirjaston palvelut eivät tällä hetkellä ole eduskunnan ulkopuolisten asiakkaiden käytettävissä, mutta aineistoa voi olla mahdollista saada oman lähikirjaston kaukopalvelun avulla.

Vuoden 1926 asunto-osakeyhtiölaki oli melko pitkäikäinen, sillä sen kokonaisuudistus toteutettiin vasta 1990-luvulla. Vuonna 1979 lakia täydennettiin muutamilta osin. Kaikki ennen 1990-lukua julkaistu kirjallisuus voi siis olla vielä relevanttia. Kiinteistöliiton historiateoksessa Kansan osake - Suomalaisen asunto-osakeyhtiön vaiheet mainitaan vuoden 1926 lain osalta, että sen lain suppeuden vuoksi moni kysymys jäi oikeuskäytännön varaan (teoksen verkkoversio: https://issuu.com/kiinteistoliitto/docs/kansanosake, s. 69).

Muiden kirjastojen kokoelmien antia voi tutkia esimerkiksi finna.fi -verkkopalvelun avulla.