Löytyykö mistään kirjastosta simfonioiden ja muiden orkesteriteosten nuotteja lainattavaksi ? Jos ei mistähän löytyisi ostaminen todella kallista.

Kysytty

Löytyykö mistään kirjastosta simfonioiden ja muiden orkesteriteosten nuotteja lainattavaksi ? Jos ei mistähän löytyisi ostaminen todella kallista.

Vastaus

Vastattu

Yleisissä kirjastoissa orkesteriteosten nuotinnokset ovat yleensä pienoispartituureja eikä niissä ole erillisiä stemmoja. Joitakin yksittäisiä poikkeuksia saattaa olla. Jokainen kirjasto päättää omista hankinnoistaan. Esimerkiksi Tampereen kaupunginkirjastoon ei hankita orkesterimateriaaleja. Nuotit, joihin kuuluu kymmeniä stemmoja, ovat hankalia kirjastokäytössä. Jos esim. jokin stemma jää palautumatta tai tuhoutuu, kokonaisuus on sen jälkeen vaillinainen. Kymmeniä stemmoja sisältävät paketit vievät paljon tilaa hyllyssä, mutta niiden kysyntä yleisessä kirjastossa on vähäistä. Lisäksi ne ovat kalliita myös kirjastoille. Finna.fi-hakupalvelun (https://finna.fi/) kautta löytyy orkesterimateriaaleja lähinnä oppilaitosten kirjastoista, mutta esimerkiksi Taideyliopiston kirjaston orkesterimateriaaleja ei lainata.

Orkestereilla on omia nuotistojaan, mutta ne myös vuokraavat orkesterimateriaaleja esim. kustantajilta. Suomen Sinfoniaorkesterit ry ylläpitää nuottimateriaalien keskuskirjastoa ja lainaa teoksia yhdistyksen jäsenille, musiikkioppilaitoksille ja muille yhteisöille. Lainaaminen on maksullista:

https://www.sinfoniaorkesterit.fi/fi/saannot/

Petrucci Music Librarysta, josta löytyy skannattuja taidemusiikin nuotteja, löytyy myös stemmoja.

Petrucci Music Library: https://imslp.org/wiki/Main_Page