Löytyykö mistään kirjallisuutta 1910-1920 luvun englantilaisten kartanoiden palvelusväen elämästä ja työstä?

Kysytty

Löytyykö mistään kirjallisuutta 1910-1920 luvun englantilaisten kartanoiden palvelusväen elämästä ja työstä. Kuinka esim. pyykinpesu hoidettiin jne.? Ihan käytännän taloustöistä jne.? Kuinka heillä oli vapaata? Oliko ns. eläkeikää jne...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomeksi aiheesta on julkaistu lähinnä televisiosarjan oheistuotteena syntynyt Downton Abbey : ohjeet palvelusväelle (Readme.fi, 2015). Kirjan teksti mukailee sarjan kuvitteellisen kartanon toimia ja henkilöhahmoja, mutta perustuu tosiasioille. Kirjan lopussa on lähdeluettelo.

Englanniksi kirjallisuutta on luonnollisesti saatavilla enemmän. Lucy Lethbridgen Servants : a downstairs view of twentieth-century Britain (Bloomsbury, 2013) on saatavissa kaukolainana Suomen yleisistä kirjastoista. Muita aiheesta kertovia kirjoja ovat esim. Alison Maloneyn  Life Below Stairs: True Lives of Edwardian Servants ja Pamela Hornin Life Below Stairs: The Real Lives of Servants, the Edwardian Era to 1939. Emily Postin Etiquette in Society, in Business, in Politics and at Home vuodelta 1922 käsittelee asiaa lähinnä ylemmän luokan puolelta, mutta sisältää kiinnostavaa tietoa esim. vierailujen ja illallisten järjestämisestä. Se on luettavissa kokonaisuudessaan verkossa: https://www.gutenberg.org/files/14314/14314-h/14314-h.htm.

Kiinnostavia Internet-lähteitä:

The Royal Oak Foundation: https://www.royal-oak.org/2016/10/07/how-the-butler-did-it-running-the-english-country-house/

British Heritage Travel: https://britishheritage.com/servants-lives-below-stairs

Englanninkielinen Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Great_house.

Yleisestä kotitaloustöiden hoitamisesta 1800-luvun lopulla antaa kiinnostavaa ja yksityiskohtaista tietoa Mathilda Langletin teos Perheenemännille kaupungissa ja maalla : täydellinen käsikirja perhetalouden kaikilla aloilla. Lähes 1400-sivuinen teos julkaistiin näköispainoksena kahdessa osassa vuonna 2000. Se sisältää ohjeita niin ruoanlaittoon, keittiön varusteluun, siivoukseen, pyykinpesuun, sairaanhoitoon kuin lastenhoitoonkin.