Löytyykö mistään Alpo Sailon teosluetteloa? Suunnitteliko hän vapaussotureiden sankarimuistomerkkejä?

Kysytty

Löytyykö mistään Alpo Sailon teosluetteloa? Suunnitteliko hän vapaussotureiden sankarimuistomerkkejä?
Ähtärissä on ajateltu Alpo Sailon suunnitelleen muistomerkin, koska se on Jyväskylässä sijainneen Sailon hautakiviveistämön valmistama. En ole löytänyt mitään yhteyttä Alpo Sailon, ent. Enlund ja kiviveistämön välillä. Viime vuosina on päätelty löytyneen vanhan laskun johdosta ja vertaamalla sitä Sysmän vastaavaan muistomerkkiin, että muistomerkin on suunnitellut Viktor Jansson.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Antero Tuomiston teoksessa Suomalaiset sotamuistomerkit (1998) on Ähtärin muistomerkin kohdalla mainittu juuri tämä Viktor Jansson ja paljastuspäivämääränä 26.9.1920. Myös Anna Sirolan teoksessa Puhukoon paatinen pylväs : vuoden 1918 vapaussodan sankarihautojen muistomerkit ja vapaudenpatsaat (2017) vahvistetaan sama tieto. Kirjassa on artikkeli patsaan paljastustilaisuudesta (julkaistu Keskisuomalainen-lehdessä 28.9.1920): "Ähtärin sankaripatsas on -- kivenveistäjä V. Sailon, Tampereelta valmistama ja on se tehty tait. Janssonin piirustusten mukaan Jyväskylän mustasta graniitista."

Vapaussodan perintö -julkaisun numerossa 4/2013 kerrotaan Alpo Sailon osuudesta vapaussotaan. Lehden kannessa on luonnos Vapaudenpatsaasta (vapaussodan muistopatsas), joka oli tarkoitus tulla Kajaaniin, mutta jota ei sitten toteutettu. Lehdessä kerrotaan myös tästä hankkeesta. Sailokin siis suunnitteli vapaussodan muistomerkkiä.
http://www.vapaussodanperinto.fi/VP_4_2013.pdf