Löytyykö Max Engmanin kirjaa Pietarinsuomalaiset Tornion kirjastosta? Löytyykö netistä kokonaisesitys Tornion kirjaston hyllyluokituksesta, jonka perusteella…

Kysytty

Löytyykö Max Engmanin kirjaa Pietarinsuomalaiset Tornion kirjastosta?
Löytyykö netistä kokonaisesitys Tornion kirjaston hyllyluokituksesta, jonka perusteella osaisi suoraan hyllynpäämerkintöjen pohjalta kävellä kulloinkin kiinnostavan aihepiirin luo? Onko kulloisestakin Tornion kirjaston valikoimasta nähtävissä netistä jokseenkin ajantasaista luetteloa, jotta pystyisi jo kotona miettimään kirjavalinnat valmiiksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisten kirjastojen luokitusjäjestelmään (YKL) voi tutustua Internetin kautta osoitteessa http://ykl.kirjastot.fi/. Valitsemalla yläreunan valikosta "luokat" saa näkyviin listauksen luokista numerojärjestyksessä selityksineen, ja kohdasta "hakemistosanat" saa puolestaan aiheiden mukaisen listan, josta näkee, mihin luokkaan mikin aihe kuuluu.

Tornion kirjaston aineistoa on mahdollista selata netissä osoitteessa http://intro.rovaniemi.fi/Lappi?formid=find2&sesid=1313056738. Hakuja voi tehdä tekijän, teoksen nimen tai aiheen perusteella, ja halutessaan hakua voi rajata esim. kielen tai aineistolajin (kirja, lehti, cd-levy jne.) perusteella. Löytyneet teokset -sivulta pääsee Saatavuus-saraketta klikkaamalla katsomaan, missä kirjastoissa teosta on ja onko se hyllyssä vai lainassa. Järjestelmä on reaaliaikainen.

Kysymänne Pietarinsuomalaiset-kirja on verkkokirjaston mukaan tällä hetkellä hyllyssä Tornion pääkirjaston aikuisten osastolla luokassa 32.21.