Löytyykö matemaattisia kirjoja, joissa on seuraavia alueita?: Merkintöjä ja Määritelmiä, Summamerkintä, Konnektiivit ja Totuustaulut, Avoimet väitelauseet ja…

Kysytty

Löytyykö matemaattisia kirjoja, joissa on seuraavia alueita?:
Merkintöjä ja Määritelmiä, Summamerkintä, Konnektiivit ja Totuustaulut, Avoimet väitelauseet ja Kvanttorit, Suora todistus, Epäsuora todistus, Yhtäpitävyys ja Induktiotodistus.

Vastaus

Vastattu

Aiheet kuulostavat johdatukselta yliopiston matematiikkaan. Kaikkia aiheita ei kenties löydy suoraan yhdestä kirjasta. Finna.fi haku löytää varmimmin kaikentasoista materiaalia aiheista.

Jyväskylän yliopistolla on verkossa luentomateriaalia aiheesta. https://www.jyu.fi/science/fi/maths/opiskelu/yleista-opiskelusta/luentomonisteita/matp100_ak vuosilta 2003-2004

sekä Mikko Salon luento 3, 2017 Johdatus matematiikkaan https://koppa.jyu.fi/kurssit/214890/materiaalikansio/Luento3_handout.pdf

Perusteellinen suomenkielinen kirja matematiikasta on Juhani Pitkärannan Calculus Fennicus.  Finna.fi

0 ääntä

Kommentit

Osa mainituista aiheista kuuluu logiikan perusteisiin. Siihen on olemassa myös omia johdatuskirjojaan, kuten:

- Hannele Salminen & Jouko Väänänen: Johdatus logiikkaan
- Seppo K. Miettinen: Logiikka - perusteet