Löytyykö maailmanhistorian alkutaipaleesta- maapallon synnystä rauta-ja pronssikauteen ja erityisesti ihmisen kehityshistoriasta kuvilla varustettua, …

Kysytty

Löytyykö maailmanhistorian alkutaipaleesta- maapallon synnystä rauta-ja pronssikauteen ja erityisesti ihmisen kehityshistoriasta kuvilla varustettua, "selkokielistä" kirjaa/kirjasarjaa, josta voisi luetuttaa pääkohdat 6-luokkalaisille erityisoppilaille, joille tuottaa vaikeuksia historian oppikirjan pitkien tekstien lukeminen ja omaksuminen? Pitäisi kuitenkin saada normaali 6lk:n oppimäärä opetettua...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti näyttää siltä, että maailmanhistoriasta on Suomessa selkokielisenä ilmestynyt vain yksi teos:
Tekijä(t): Rajala, Pertti Nimeke: Maailman historia selkokielellä / Pertti Rajala ; [kartat: Leena Miettinen] ; [julkaisija: Kehitysvammaliitto] Julkaistu: Porvoo Helsinki Juva : WSOY, 1991. Sama teos on julkaistu myös ruotsin kielellä. Kirjassa on kuitenkin vain muutama sivu kysymistäsi aikakausista.

Muita selkokielisiä maailmanhistorian kirjoja ei löytynyt Suomen kansallisbibliografiasta Fennicasta, yliopistokirjastojen yhteisluettelosta Lindasta eikä tutkimistani yleisten kirjastojen kokoelmatietokannoista.

Rajalan teoksessa mainitaan kuitenkin, että "kouluhallitus on hyväksynyt... tämän teoksen... jokaiselle oppilaalle omaksi annettavaksi kirjaksi peruskoulun harjaantumisopetuksen opetussuunnitelmaa noudattavien koulujen ja luokkien yläasteen ja lisäopetuksen orientoitumisaineiden ja äidinkielen opetusta varten". Niinpä teos saattaisi soveltua tarpeisiinne.

Lisäaineistona voisi ehkä käyttää myös joitakin lapsille suunnattuja historiankirjoja, jotka eivät siis ole varsinaista selkokieltä, mutta sisältävät kuitenkin runsaasti kuvia ja suhteellisen lyhyitä tekstejä. Tällainen on esim. Värikäs maailmanhistoria--vuodesta 40000 eKr. nykypäiviin (WSOY, Porvoo, 1995).

Ehkä kannattaisi myös ottaa yhteyttä Rajalan teoksen julkaisijaan Kehitysvammaliittoon ( http://www.kehitysvammaliitto.fi/ ) ja kysyä, löytyisikö sieltä mahdollisesti oheismateriaalia.