Löytyykö luettavaa muistisairaan kanssa elämiseen/olemiseen? Vinkkejä jaksamiseen yms.

Kysytty

Löytyykö luettavaa muistisairaan kanssa elämiseen/olemiseen? Vinkkejä jaksamiseen yms. Kun kaikesta ollaan eri mieltä ja hammasta purren yrittää olla sanomatta sairaalle pahasti.

Vastaus

Vastattu

Helmet löytää hakusanalla muistisairaudet (ja rajauksilla suomen kieleen ja kirjaan) 92 eri teosta. Niistä esim. Suvi Tirkkosen Muistisairaan läheisenä tai  Raija Pohjamon Omaishoitajan tunteista ja selviytymiskeinoista Alzheimerin otteessa  voisivat olla avuksi. Helmet

Kenties vertaistuki olisi hyväksi? Omaishoitajat ja läheiset liitto on kustantanut joukon kirjoja, jotka kertovat omaishoitajien arjesta. Esim. Tarinan arvoiset : omaishoitajat kertovat elämästään / toimittaneet Merja Kaivolainen ja Merja Purhonen tai Omaishoitajan käsikirja / Marjo Meriranta (toim.) Helmet

Lukemista parempi voi olla joskus keskustelu. Silloin voisi kokeilla Vertaislinjan tukipuhelinta. Puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä (klo 17-21) numerossa 0800 9 6000 (maksuton). Siellä varmaan osataan neuvoa myös arkisista kiistoista selviytymistä. https://www.muistiliitto.fi/fi/tuki-ja-palvelut/vertaistuki/vertaislinja-tukipuhelin