Löytyykö kirjoja, joissa olisi lyhyitä positiivisia tarinoita? Haluaisin hirveän mielelläni lukea iäkkäälle äidilleni sellaisia. Hän ei itse enää jaksa lukea…

Kysytty

Hei!
Löytyykö kirjoja, joissa olisi lyhyitä positiivisia tarinoita? Haluaisin hirveän mielelläni lukea iäkkäälle äidilleni sellaisia.
Hän ei itse enää jaksa lukea.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia vinkkejä näin aluksi:

Esko-Pekka Tiitinen: Anjan lähes erinomainen elämä

Jossain Itä-Suomen maaseudulla asuu Anja, joka on usein alla päin. Anjan sisko huomaa, että tämä kaipaisi vähän piristystä tasaisen harmaaseen arkeensa, ja kiikuttaa tälle kasettinauhurin käskien puhua muistelmansa isän vanhoille c-kaseteille. Lukijoiden onneksi.

Veikko Huovinen: Lyhyet erikoiset

Veikko Huovisen Lyhyet erikoiset avartavat näkökulmia ja pidentävät ikää. Mm. Kaarle II Kaljupäälle, Kaarle Paksulle, Fredrik II Rautahampaalle, Maria Veriselle ja Kaarle IV Mielipuolelle omistetuissa jutuissa tarraudutaan mielikuvitusta ruokkiviin aiheisiin kuten Tarzanin keinoihin pärjätä Suomen luonnossa ja mannekiineihin atomisodan jälkeen. (Kirjasampo.)

Matti Hälli: Andersson-tarinat

Matti Hälli on ”Andersson-tarinoillaan” aidannut virkistävän kosteikon nykyproosallemme. Niitä voisi verrata vasten valoa kohotettuun helmeilevään pikariin: pinnan poreileva pisarointi vaihtuu huomaamatta yhä syvempiin sävyihin-.
Ja sieltä jostain löytyy sokerikin pohjalta – ystävämme Andersson.
(Takakansiteksti.)

Maritta Flykt: Voi sinun säihkyviä silmiäsi

Kertomuskokoelman Voi sinun säihkyviä silmiäsi tarinat ovat ymmärtävän huumorin kyllästämiä, syvällisiä kuvia elämän moninaisuudesta. Hauska ja murheellinen kietoutuvat yhteen jättäen lukijan ratkaistavaksi kysymyksen siitä pitäisikö nauraa vai itkeä. (Takakansiteksti.)

Mirkka Rekola: Maskuja – pieniä elämänpituisia juttuja

Masku on mielikuvitusolento, joka ilmestyi kertojan seurueeseen eräällä reissulla. Maskusta ei ota oikein selvää mikä se on. Se esittää vaihtoehtoisia ja hieman vinksahtaneita näkökulmia asioihin. Maskuissa kukkii myös huumori.

Mark Levengood: Ystävä sä lapsien anna villoja; Vanhat tädit eivät muni

Valtavan suosion saavuttaneen Vanhat tädit eivät muni -kirjan odotettu jatko-osa. Puheenvuoron saavat jälleen lapset, ja jälki on taas rehellistä, yllättävää ja osuvaa - vaikka välillä on aivan mahdotonta olla nauramatta. (Kirjasampo.)

Aaro Hellaakoski: Iloinen yllätys : novelleja

Ajanjaksona, jona Hellaakoski "koetti tietoisesti karttaa runojen kirjoittamista", hän jälleen purki luovuuttaan suorasanaiseen tekstiin ja julkaisi novellikokoelman Iloinen yllätys. Teoksen sävyä luonnehtii Kaarina Sala pakinoivan keveäksi. Erikoiset yksilöt pääsevät lähikuviin valottamaan kiinnostavia psykologisia pohdintoja.(Kirjasampo.)

Tehkäämme iloinen ilta (huumorinovellien antologia vuodelta 1945)

Tehkäämme iloinen ilta on pitkien pimeitten iloksi ja joulupöydän kaunistukseksi laadittu kokoomateos. Ja varmaa onkin että hienostuneen huumorin ystävät viettävät ratki riemukkaita iltoja tämän aistikkaasti kuvitetun, kaunisasuisen kirjan ääressä, jonka kirjoittajat, kaikki tunnettuja humoristeja, todella pystyvät tarjoamaan täysipainoisia nautinnon hetkiä lukijoilleen. (Takakansiteksti.)