Löytyykö kirjastosta kirja-arvosteluja/ referaatteja tarkasteltavaksi?

Kysytty

löytyykö kirjastosta kirja-arvosteluja/ referaatteja tarkasteltavaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuosina 1971-2002 ilmestyi Kirjallisuusarvosteluja-niminen julkaisu. Eri osissa arvioitiin erikseen kauno-, tieto ja lastenkirjallisuutta. Julkaisua voi lukea muutamissa Helmet-kirjastoissa:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Skirjallisuusarvosteluja__Ff…

Vuosina 1908-1988 ilmestyi julkaisu nimeltä Arvosteleva kirjaluettelo (koko nimeltään Arvosteleva luettelo suomenkielisestä kirjallisuudesta). Siihen on koottu lyhyitä kirja-arvosteluja. Helmet-kirjastoista julkaisu löytyy Pasilan kirjavarastosta (vuodet 1916-1988) ja Tikkurilan kirjastosta (vuodet 1916-1939 ja 1956-1988). Vuosien 1960-1988 arviot löytyvät digitoituina myös kaunokirjallisuuden verkkopalvelu Kirjasammosta:

http://www.kirjasampo.fi/

Vuoden 2002 jälkeen julkaistujen kirjojen arvosteluja ei ole koottu Helmet-kirjastoihin. Toki monesta kirjastosta löytyy esim. Parnasso-lehti, jossa on kirja-arvosteluja. Kirjaston tietokoneiden kautta voi myös tutustua sivustoihin, esim. Kirjasampoon, joilla on kirja-arvioita.