Löytyykö kirjastosta englannin kielisiä kirjoja, joissa sanavarasto on rajoitettu 1000 / 1500 / 2000 sanaan? Tarkoitus kehittää englannin kielen sanastoa ja…

Kysytty

Löytyykö kirjastosta englannin kielisiä kirjoja, joissa sanavarasto on rajoitettu 1000 / 1500 / 2000 sanaan? Tarkoitus kehittää englannin kielen sanastoa ja lauserakennetta.

Vastaus

Vastattu

Kirjastoissa on useidenkin eri kustantajien julkaisemia "easy readereina" tunnettuja teossarjoja, joissa on ilmestynyt monenlaista kaunokirjallisuutta helpotetussa muodossa. Kirjoissa mainitaan, mitä tasoa kukin teos edustaa. Esimerkiksi perinteinen sarja, jonka nimi on yksinkertaisesti Easy Readers, on jaoteltu neljään tasoon:

A-taso perustuu 650 sanan sanavarastoon

B-taso: 1200 sanaa

C-taso: 1800 sanaa

D-taso: 2400 sanaa

Vastaavasti Penguin Readers -sarjassa on kuuden tasoisia teoksia:

1 Beginner: 300 sanaa

2 Elementary: 500 sanaa

3 Pre-Intermediate: 1050 sanaa

4 Intermediate: 1650 sanaa

5 Upper Intermediate: 2300 sanaa

6 Advanced: 3000 sanaa

Muita vastaavia sarjoja ovat esimerkiksi Collins English Readers, Macmillan Readers ja Cambridge English Readers, joissa kaikissa myös on tasoluokitukset. Joidenkin sarjojen teoksissa on mukana myös kuunneltava CD-levy.

Voit etsiä kaikkien näiden sarjojen teoksia Helmet-aineistohausta https://haku.helmet.fi/iii/encore/?lang=fin yksinkertaisesti kunkin sarjan nimellä. Tarvittaessa voit rajata hakutulosta ruudun vasemmassa laidassa näkyvillä faseteilla, sillä esimerkiksi Easy Readers -sarja sisältää myös lastenkirjoja ja aineistoa myös muilla kielillä kuin englanniksi.

Voit kokeilla hakua myös hakusanoilla "helppolukuiset kirjat" "englannin kieli", joilla saat tällaisen hakutuloksen: https://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__S%22helppolukuiset%20kirjat%22%20%22englannin%20kieli%22__Orightresult__U?lang=fin&suite=cobalt

2 ääntä

Kommentit

Hei,
Onko vastaavia espanjankielisiä kirjoja, joissa siis käytetty max 500 sanaa/1000/ jne. sanaa?