Löytyykö kirjastojen käsikirjastoista tai esim. paikallishistoriikeista tietoa, miten entisajan länkisepät ovat valmistaneet työhevosille länget (sovitus- ja…

Kysytty

Löytyykö kirjastojen käsikirjastoista tai esim. paikallishistoriikeista tietoa, miten entisajan länkisepät ovat valmistaneet työhevosille länget (sovitus- ja teko-ohjeita)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pari lehtiartikkelia löytyi
Kuortanelaiset länget. Käsiteollisuus 1917, nro 1, s. 59
Lehtimäki, maamme kuuluisimpia länkipitäjia. Kotiteolllisuus 1948, nro 2. s.9

Artikkelit voi tilata kaukolainaksi Varastokirjastosta, ota yhteys lähikirjastoosi.

Yksi lehtileike Historiallisesta Sanomalehtikirjastosta kertoo längistä:
http://digi.lib.helsinki.fi/digi/aurora/fileviewer.jsp?tyyppi=mq&master…

Tässä uudempia artikkeleita:

Suomenhevosten länkitilanne ja niiden valmistukseen liittyvä koulutus
Korkeamäki, Hannu;
Työhevonen 2003 : 1 s. 12-14
Helsinki : Suomen työhevosseura,

Vinkkejä valjastukseen
Honkonen, Ira;
Työhevonen 2002 : 3 s. 26-29
Helsinki : Suomen työhevosseura,

Valjaat ja valjastus v. 1962
Ruotsalainen, Kirsi;
Työhevonen 2002 : 4 s. 14-17
Helsinki : Suomen työhevosseura,

Kansalliskirjastossa on katseltavana pienpainatteita hevosten hoidosta:
Hevostenhoito [Pienpainateaineisto] : 1810-1972

Maanviljelijän työajokaluja ja koneita
Helsinki : Tietosanakirja, 1921
[2], 16 s. ; 4:o
(Käsiteollisuuspiirustuksia ; n:o 9)

Samassa paikassa kannataisi katsella vanhoja tietosanakirjoja, esim. Maamiehen tietosanakirja

Kaikki Suomessa julkaistu kirjallisuus löytyy Fennica-tietokannasta
http://fennica.linneanet.fi/webvoy.htm

Pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastoista löytyy:

Suomen maatalouden historia I.

Ahlbäck, Ragna
Teos Bonden i svenska Finland : teori och praktik inom åkerbruk och boskapsskötsel / Ragna Ahlbäck
Julktiedot Hfors : Svenska litteratursällskapet i Finland, 1983

Tarkista saatavuustiedot aineistoluettelosta
http://www.helmet.fi