Löytyykö kirjastoista paljon tietoa 1900-luvun kirjailijoista?

Kysytty

Löytyykö kirjastoista paljon tietoa 1900-luvun kirjailijoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1900-luvun kirjailijoista löytyy kirjastoista runsaasti tietoa niin painetussa muodossa, eli kirjoista, kuin Internetistäkin. Tietoja kirjailijoista voit etsiä eri hakuteoksista tai määrätystä kirjailijasta tehdyistä tutkimuksista. Kaikista kirjailijoista ei kuitenkaan ole tehty laajoja tutkimuksia eikä näistä kirjailijoista siksi löydy yksittäisiä monografioita.

1900-luvun suomalaisia kirjailijoita käsitteleviä hakuteoksia ovat mm.
- Suomen kirjallisuus 5 ja 6 (ilmestyneet jo 1960-luvulla, joten eivät käsittele vuosisadan lopun kirjailijoita, mutta vanhempia kirjailijoita ja heidän tuotantoaan käsitellessään ovat erinomaisia)
- Suomen kirjallisuushistoria 2. Järkiuskosta vaistojen kapinaan (käsittelee 1870-1940-l.)
- Suomen kirjallisuushistoria 3. Rintamakirjeistä tietoverkkoihin (käsittelee 1940-1990-l.)
- Herajärvi, Sinikka: Kotimaisia kirjailijoita kolmelta vuosisadalta (uusin, ilm. 2003)
- Haasio, Ari: Kotimaisia dekkarikirjailijoita
- Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita 1-3
- Kotimaisia naisviihteen taitajia: 100 vuotta rakkautta
- Kotimaisia nykykertojia
- Tarkka, Pekka: Suomalaisia nykykirjailijoita (useita painoksia)

Ulkomaisia kirjailijoita käsitteleviä hakuteoksia ovat mm.
- Beesley: 1900-luvun kirjallisuus
- Koski, Mervi: Ulkomaisia nuortenkertojia 1-2
- Koski, Mervi: Ulkomaisia nykykertojia 1-2
- Koski, Mervi: Ulkomaisia satu- ja kuvakirjailijoita
- Haasio, Ari: Ulkomaisia nykydekkarikirjailijoita 1-2
- Twentieth Century Crime and Mystery Writers

- Ulkomaisia fantasiakirjailijoita
+ monia muita (erikielisiä)

Hyödyllisiä Internet-sivuja ovat esim.
http://www.makupalat.fi/kirjat.htm http://www.tornio.fi/kirjasto/tuu/dekkarit/ http://www.nuorisokirjailijat.fi/

Jos olet kiinnostunut jostakin määrätystä kirjailijasta, voit etsiä häntä käsitteleviä kirjoja ja artikkeleita pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastojen aineistonhakusivulta http://www.helmet.fi valitsemalla Aihe ja kirjoittamalla hakusanaksi kirjailijan nimen (esim. paasilinna arto). Apua tiedonhakuun saat myös lähikirjastostasi.