Löytyykö kirjallisuutta ns. elämänkertana/muisteluna vammaisuudesta, elämästä sen kanssa tai perheessä olevasta vammaisesta? Kiitos

Kysytty

Löytyykö kirjallisuutta ns. elämänkertana/muisteluna vammaisuudesta, elämästä sen kanssa tai perheessä olevasta vammaisesta? Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymästäsi aiheesta on kirjoitettu useita teoksia. Kirjastojen tietokannoista kirjoja voi hakea esim. asiasanoilla vammaisuus (tai vammaiset) ja muistelmat tai jonkin tietyn vammaisuuden lajin mukaan esim. CP- vammaiset ja muistelmat. Yleisen suomalaisen asiasanaston mukaan (=YSA) vammaiset - asiasanan suppeammat termit ovat aistivammaiset, aivovammaiset, CP- vammaiset, kehitysvammaiset, keuhkovammaiset, liikuntavammaiset, puhevammaiset, selkäydinvammaiset, sotainvalidit ja tuki- ja liikuntaelinvammaiset. Vammaisuus- asiasanan suppeammat termit ovat kehitysvammaisuus, kuurosokeus ja kuurous. Mikäli haluat tutkia muistelmia MBD-oireyhtymään, ADHD:hen, autismiin tai Aspergerin oireyhtymään liittyen voit laittaa kyseisen termin asiasanaksi muistelmien (tai henkilöhistoria) ohella. Em. kolmen ensimmäisen laajempi termi on hermoston taudit ja Aspegerin oireyhtymän laajempi termi on kehityshäiriöt.

Tässä muutamia kirjoja aiheeseen liittyen:
Klingvall, Lena Maria: Lena Maria: Jalanjälkiä (epämuodostumat, vammaisuus)
Flikman, Satu: Pakko puhua (kuulovammaiset)
Sopanen Tapani: Taitaa olla torstai (vammaiset, vanhempi-lapsisuhde)
Hoeven, J. van der: Näkemiin, enkeli (vammaiset, muistelmat: isät)
Scotson, Linda: Poikani Dora (CP- vammaiset)
Koipijärvi, Erkki: Muru (aivovammaiset, aivovauriot)
Keller, Helen: Elämäni tarina (kuurosokeat)
Kohonen, Anja: Nerokas nolla (aivovauriot, aivovammaiset)
Alatalo, Tuomas: Olen ja saan sanoa (CP- vammaiset)
Juvonen: Kipeä katse (CP- vammaiset, muistelmat: äidit: kehitysvammaiset)
Carlson, Earl, R.: Synnyin erilaisena kuin toiset (CP- vammaiset)
Vilkman, Pia: Hämähäkkilintu (Downin oireyhtymä)
Honkanen, Kari: Oikeus elää (Muistelmat: isät, kehitysvammaiset)
Mattus, Marjo-Riitta: Luopuminen: Linnean matka laitokseen ( muistelmat, kehitysvammaiset: perheet)
Uosukainen, Anneli: Yritä äiti jaksaa (Downin oireyhtymä, vanhempi-lapsisuhde: kehitysvammaiset)
Prince-Hughes, Dawn: Gorillan kosketus: matkani läpi autismin (aspergerin oireyhtymä, autismi)
Laukkarinen, Liisa: Yhden asian mies: Asperger-lapsen kasvu aikuiseksi
Williams, Donna: Ei kukaan ei missään (autismi)
Grandin, Temple: Minun tarinani: Ulos autismista
Kerola, Kyllikki: Lauri, poikani Lauri: autistisen lapsen suljettu maailma
Kerola, Kyllikki: Jukka ja Lauri: suljetun maailman pojat (autismi)
Tikkanen, Märta: Sofian oman kirja + Sofia aikuisena (MBD- oireyhtymä)
Varjonen, Tarja: Tahdon kotiin (näkövammaiset)
Virkki, Kaarlo: Kaarlo Virkin muistelmat (näkövammaiset)
Kuusisto, Stephen: Sokeiden planeetta (näkövammaiset)